‘Op een dag kwam er
een raar dier aan.
Hij zag er stoffig,
moe, verdrietig een bang uit.
Hij had een grote koffer bij zich.’
3+ - Het droeve,
amorfe dier wordt nieuwsgierig nagekeken door een vogel en vervolgens ontspint
zich in de volgende bladzijden een dialoog over wat er in die koffer zit -- een
theekopje --, dat het wel een erg grote koffer is voor alleen maar een
theekopje, maar dat er ook een tafel en stoel, een houten huisje en een heuvel
met uitzicht op zee inzitten. Dan valt het vreemde dier uitgeput van de reis in
slaap. De vogel, de haas en de vos die het gezelschap intussen hebben vervoegd,
breken de koffer open, want ze kunnen het verhaal van de vreemdeling niet
geloven. En zie, er zit alleen een theekopje in, dat nu gebroken is, en een
oude foto.
Chris
Naylor-Ballesteros vertelt hier in superbe eenvoud het pijnlijke verhaal van de
vluchteling, die zijn hele wereld in een koffer pakt om een nieuw leven te
zoeken. Hij wordt met onbegrip ontvangen, terwijl het empathie vraagt om de hartzeer
en de heimwee die hij meedraagt, ook maar enigszins te kunnen vatten. Het wordt
aan de dieren die zijn koffer en zijn herinnering kapotmaakten, niet uitgelegd,
ze komen zelf tot het besef wat ze hebben aangericht. Er is geen spoor van
moralisering in dit boek, de boodschap die er onuitgesproken in doorklinkt, is
die van hoop en vertrouwen.
Naylor-Ballesteros is een goede verteller, die met weinig
woorden, ongecompliceerde beelden zijn verhaal laat doordringen. Het ritme is gevarieerd
en weldoordacht. Er zijn bladzijden waarop in de beknopte, eenvoudige
dialoogjes een scala van reacties te lezen is: afwijzing, wantrouwen,
welwillendheid en schuldbewustzijn warrelen door elkaar. Daartussenin bereikt
de auteur met spreads die zo goed als volledig door één prent worden ingenomen
een aantal dramatische hoogtepunten.
De prent van de opengebroken koffer, met de stukgeslagen
kop en een oude, gescheurde foto is een sterke impressie van onbezonnen brutaliteit
en beschadiging. De prent waarop de argeloze vluchteling wakker wordt, heel
alleen op een volledig witte bladzijde, en ziet wat de andere dieren hebben
gedaan, is ronduit onheilspellend. Maar de woordeloze pagina die volgt, is
verrassend en intens, en zet de wending in naar een wederzijds warmhartig slot.
Chris Naylor-Ballesteros: De
koffer, Gottmer, Haarlem 2020, 30 p. : ill. ISBN 9789025771553.
Vertaling van The Suitcase door J.H. Gever. Distributie L&M Books
deze pagina printen of opslaan