Modern children's literature. An introduction

Roehampton
De MA in Children's Literature van de Universiteit van Roehampton (Londen) is al jaren een begrip in het internationale veld van onderzoekers naar jeugdliteratuur. Door het brede aanbod van vakken, die allemaal op een hoog niveau worden gedoceerd, kon de Master de voorbije jaren rekenen op een ruime belangstelling van studenten uit alle hoeken van de wereld. Voor wie niet over de tijd en het budget beschikt om een heel jaar in Londen te gaan studeren, organiseert de Universiteit ook compactere cursuspakketten, zoals de Children's Literature Summer School die ook dit jaar weer in augustus plaatsvindt. En voor wie het nog compacter wil brachten de docenten van de MA Modern children's literature uit, een handboek dat een inleiding vormt op verschillende algemene vraagstellingen en genres uit de jeugdliteratuur.

Thema's

In vijftien delen wordt een breed gamma aan thema's aangesneden. Pat Pinsent bespreekt Enid Blyton en J.K. Rowling in het kader van het kostschoolverhaal, Gillian Lathey analyseert de oorlogsverhalen van Nina Bawden en Judith Kerr in haar deel over autobiografie en geschiedenis. Ook Vallen van Anne Provoost komt aan bod, in het hoofdstuk van Lisa Sainsbury over tijd en geheugen in de hedendaagse jeugdliteratuur. Andere thema's zijn, onder andere, fantasy (Susan Hancock, Sarah Godek), familieverhalen (Kimberley Reynolds), feminisme en de historische roman (Peter Bramwell), prentenboeken (Judith Graham, Sainsbury) en de invloed van nieuwe media en internet op jeugdliteratuur (Noga Applebaum).

Opbouw
Elk deel bevat een vijftiental bladzijden, die op een gelijkaardige manier zijn opgebouwd: eerst krijg je een kort overzicht van de jeugdboeken die in het hoofdstuk besproken worden. Wie het boek dus als studiemateriaal wil gebruiken, kan op voorhand naar de bibliotheek trekken en aan het lezen slaan, zoals dat ook in de seminaries van de MA gebeurt. Voor de meeste hoofdstukken worden drie tot vijf titels opgegeven. Daarna krijg je een bladzijde samenvatting van het hoofdstuk, en vervolgens de bespreking zelf. De teksten zijn heel toegankelijk en vragen weinig voorkennis. Het helpt zeker wel als je de boeken op de leeslijst kent, maar ook dat is geen must. Sommige hoofdstukken worden onderbroken door kaders waarin moeilijke begrippen verklaard worden, of waar er meer achtergrond gegeven wordt bij een bepaalde problematiek of auteur (bijvoorbeeld "postkoloniale literatuurstudie" of "heksen in de jeugdliteratuur"). Tot slot krijg je een uitgebreide bibliografie met referentiewerken als ook een lijst met jeugdboeken die in het hoofdstuk zelf nog niet besproken zijn, maar wel bij het thema passen. Zo kan je de inzichten uit het boek zelf gaan toepassen op andere literatuur. Zowel de primaire als de secundaire bibliografieën zijn erg Anglo-Amerikaans gekleurd, maar de meeste werken zijn wel in het Nederlands beschikbaar, en af en toe komen er ook anderstalige werken aan bod (met name in de hoofdstukken van Gillian Lathey).

Gebruiksvriendelijk
Modern children's literature is een gebruiksvriendelijk werk voor zelfstudie, dat zowel voor nieuwkomers in het vakgebied als voor meer ervaren studenten en onderzoekers veel stof tot lezen en nadenken biedt. Wie het boek koopt om het geld van de MA of de Summer School te sparen, moet wel gewaarschuwd worden: de kans is groot dat je na het lezen van dit werk alleen maar méér zin hebt om naar Roehampton te trekken. De Master kan je trouwens ook van thuis uit halen, via zelfstudiepakketten die met de post verstuurd worden. Meer informatie vind je op: http://www.ncrcl.ac.uk/ (link: distance learning) of bij ondergetekende.

Kimberley Reynolds (ed.) : Modern children's literature. An introduction, Palgrave MacMillan, 2005, 278 p. ISBN 1403916128

Oorspronkelijk verschenen in De Leeswelp 2005