Stekels

10+ - De 11-jarige Stazie, afkorting van Anastasia, heeft de pest in omdat ze opeens opgezadeld wordt met twee nichtjes, leeftijdsgenoten. Zij belandt middenin de touwtrekkerij en het gekibbel tussen Livia en Iris, die elkaar niet kunnen uitstaan. Stazie wil niets liever dan haar normale leven en de vriendschap met buurjongen Adam weer opnemen, maar daar steken de moeders een stokje voor. Stazie moet een meisje leren worden, vindt vooral haar moeder, terwijl de buurvrouw wanhopig wordt van de puberende Adam, die alleen met Stazie contact wil. Met de intrede van de nichtjes sluit Adam zich ook van Stazie af. Terwijl Stazie met wisselend succes Adam opnieuw voor zich probeert te winnen, veruiterlijkt ze haar gramschap in haar 'gramzels',  kleimonsters.
  
Martha Heesen heeft andermaal heel bijzondere pubers neergezet. Adam bv. is een apart geval. Hij is 13 en pubert in extreme mate. Hij weigert met zijn ouders te spreken, omdat ze niet bij hem passen. Vanuit zijn nukkige 'ik' redigeert hij de wereld rondom zich en trekt hij de aandacht naar zich toe. Wanneer hij die aandacht met de nichtjes moet delen, keert hij zich ook van Stazie af. Er blijft enkel nog het contact met de kat Habieb. In haar vacht verbijten zowel Adam als Stazie hun frustraties.  
  
Adam is volop in de puberteit, maar Stazie hinkt op de grens van kind en puber nog wat achterop. Haar stekels -- waar de titel aan refereert -- zijn nog niet zo zichtbaar als die van Adam. In gedachten vervloekt ze haar moeder, tante en nichtjes, maar uiterlijk blijft ze een gehoorzaam kind. Tegenover Adam is ze vragende partij. Ze mist zijn aandacht zo erg, dat ze zijn grilligheid telkens goedpraat. Maar haar opstandigheid groeit, vooral omdat ze zich meer en meer bewust wordt van hetgeen Adam voor haar betekent. Verliefdheid steekt de kop op, want ze voelt voor het eerst jaloezie voor de psychologe van Adam. Stazie vindt dat zij alleen Adam kan begrijpen. Daarom heeft ze ook ontzettend schrik dat Adam naar een kostschool zal gestuurd worden. Stazies zelfbewustzijn groeit en om Adam niet helemaal te verliezen, durft ze thuis voor zichzelf opkomen.

Martha Heesen heeft zich bijzonder goed ingeleefd in Stazie. Zij kijkt door haar ogen, voelt mee met haar deels kinderlijke, deels puberale gevoelens en spreekt ook haar taal. Stazies standpunt wordt bevestigd door de koptitels van de hoofdstukken, die kinderlijk focussen op haar leven. Jonge pubers zullen Stazie perfect aanvoelen. Voor Adam ligt het wat moeilijker, omdat zijn onmacht veel dieper zit. Zijn toestand wordt niet uitgespit en sommigen zullen de komische uitvergroting wel in vraag stellen. 
  
Martha Heesen lezen is je onderdompelen in een feestelijk taalbad. Korte zinnen wisselen af met spitse dialogen in een ongekunstelde souplesse en wat Stazie betreft zijn er vooral veel onuitgesproken gedachten. De personages worden met een paar pennentrekken getypeerd. Humor is daarbij nooit ver weg. 
  
Amsterdam : Querido, 2002, 82 p. ISBN 90-214-6703-8 
  
Oorspronkelijk verschenen in De Leeswelp 2002

© 2024 | MappaLibri