Moederziel

In een verhaal waarin heden en verleden nauw aan elkaar worden verbonden via alternerend voorkomende beelden uit het heden en flashbacks , tekent dichter Peter Krijn Hesselink in zijn debuutroman Moederziel het portret van een in zichzelf opgesloten man. De roman opent met een voor de lezer op het eerste gezicht bevreemdende situatie: een man is ’s morgens vroeg, nog voor er beweging komt in het dorp waar hij samen met zijn vriendin en vader op vakantie is, op zoek naar een apotheker die hem de morning after- pil kan bezorgen. Waarom hij die zo nodig moet zien in handen te krijgen, wordt pas verder in de roman duidelijk gemaakt. Jonathan, die opgegroeid is in een gezin waar vader en moeder elk apart leefden, draagt blijvend de stempel van het gemis nadat zijn psychotische moeder man en kind heeft verlaten. In het vakantiedorp ontmoet Jonathan een bejaarde vrouw in wie hij zijn moeder herkent (of: meent te herkennen). Zo wordt de stroom van herinneringsbeelden in gang gezet. Wat de lezer zoal wordt voorgeschoteld: Jonathans verliefdheid (zo lijkt het toch) op zijn buurmeisje Fleur met wie hij samen, als ze weer eens voor moeilijkheden komen te staan, in de fantasie kon wegvluchten, lees: - dromen; er was/is de onbenaderbare vaderfiguur, die zich terugtrekt in zijn studeerkamer en verder alles op zijn beloop laat door zich in stilzwijgen te hullen, tot hij toenadering zoekt tot de moeder van Fleur. De bom barst en het gezin valt uiteen. Ondertussen heeft Jonathan een nieuwe vriendin, die na een onstuimige vrijpartij moet bekennen dat ze vergeten is de pil in te nemen. En boven dit alles hangt, zeker voor Jonathan, de schaduw van afwezige moeder.

Het is de verdienste van Hesselink dat hij in de ontwikkeling van de romanplot werkelijkheid en droom/fantasie in nauw afgemeten en vaak elliptische zinnen door elkaar vlecht, zodat de lezer wel een en ander kan vermoeden, maar finaal pas in de slotbladzijden met de ware toedracht van een aantal feiten wordt geconfronteerd. Moederziel is geen onaardig debuut.

Amsterdam : Podium 2015, 154 p. ISBN 9789057597381