Kalle & het schotelvarken

9+ - Op de ochtend van 29 februari verschijnt het schotelvarken in Kalles leven. Geen toeval zo blijkt, want het schotelvarken heeft als generaal een heel leger varkens van de planeet Szrykkoldag gemobiliseerd om de ‘schrikkeldag’ van de mensen te claimen en meteen ook maar onze planeet te koloniseren. De hoogst ongewone ontmoeting tussen Kalle en het schotelvarken wordt slechts als fait divers gepresenteerd en krijgt nergens de aandacht die het verdient. Hoewel Kalle en het schotelvarken een tijdlang samen optrekken, wil Kalle resoluut onze planeet van een kolonisatie redden. Maar zover is het nog niet, want eerst krijgt het schotelvarken nog zwemles, wordt pestkop Denzel genadeloos afgestraft en brengt het tweetal een bezoek aan een vleesverwerkend bedrijf. De ene na de andere slechtgeschreven passage passeert in sneltempo de revue, wat noch spannende noch humoristische scènes oplevert. De personages worden schaamteloos gereduceerd tot typetjes, vaak op het lachwekkende af: ‘Denzel is de gemeenste jongen van de school en hij zit bij Kalle in de klas. Denzel kijkt af bij proefwerken en in de pauze slaat hij kinderen in elkaar.’ Tal van onnauwkeurigheden, vooral op vlak van interpunctie en zinsbouw, in combinatie met Hermine Landvreugds beperkte stilistische vaardigheden (‘zo rood als een stoplicht’) markeren de ongeïnspireerde plot van dit eindeloos voortkabbelende verhaaltje. Wat gratuite commentaar op de toenemende milieuvervuiling en wanpraktijken in de vleesindustrie blijven aan de oppervlakte. Illustrator van dienst is grafisch ontwerper Jeroen ‘Shamrock’ Klaver, die zorgt voor schreeuwerige, overladen prenten vol groteske figuren. Een gebrek aan variatie en het ondoordacht afwijken van de verhaalstof (Denzels hond heeft vier poten in plaats van drie, volgens de tekst; Kalles onderbuurmeisje draagt andere kleding dan in de tekst beschreven) leidt tot flauwe, zielloze illustraties. Kalle en het schotelvarken blijft zowel stilistisch als visueel hangen op het niveau van een uit de kluiten gewassen schoolopstel of een nog niet adequaat geredigeerd manuscript.

Hermine Landvreugd, Jeroen Klaver (ill.), Kalle & het schotelvarken, De Harmonie Amsterdam, 2013, 93 p., ill. € 14,9. ISBN 9789076168630. Distributie: Elkedag Boeken

Oorspronkelijk verschenen in de Leeswelp 2013