Klaas

Atlas Contact publiceerde onlangs alvast wat betreft vormgeving en letterzetting een apart boek: Klaas van Nico Dijkshoorn. Bij het pocketformaatboek werd gekozen voor een lettertype dat doet denken aan een ouderwets, bijna versleten typelint dat sommige letters minder scherp weergeeft dan andere. Die suggestie staat haaks op de hedendaagse manier waarop Klaas ontstaan is: het boek verzamelt immers de berichten die auteur Nico Dijkshoorn over hem op Twitter zette. Die tweets staan schijnbaar achteloos over de 175 bladzijden verspreid, nu eens met verschillende bij elkaar, dan weer eenzaam op de pagina.
Op het eerste zicht lijkt het te gaan om een willekeurige verzameling berichten die slechts één ding gemeen hebben: ze handelen over Klaas. Om het boek te kunnen appreciëren, is dan ook een grote mate van acceptatie van het absurde nodig: de wereld van Klaas is er een van spontane invallen en geïmproviseerde acties. Zijn geestelijke vader beschrijft ze systematisch in maximum 140 tekens.
De achterflap van het boek is exemplarisch voor de overige inhoud: ‘Klaas las nooit de achterkant. Hij begon aan de voorkant. Uniek voor die tijd.’ Een ander voorbeeld: ‘Klaas hield mensen aan op straat en liet ze op aluminiumfolie bijten.’
Hoewel Dijkshoorn Klaas creëerde uit een uit de hand gelopen twitterconversatie met tv-persoonlijkheid Wilfried de Jong, (Dijkshoorn: ‘Heb jij nog wat van Klaas gehoord?’ – De Jong: Die is gisteren met Sjaan toch naar Texel gegaan?’) ging de imaginaire figuur algauw een eigen leven leiden. Klaas kreeg meer en meer volgers op Twitter (intussen een paar honderdduizend) en hij was een veelgevraagde gast bij liveperformances.
Dixit Dijkshoorn heeft hij inmiddels ruim tienduizend ‘Klaasjes’ geschreven. Dat er nu een duizendtal ook op papier gebundeld zijn, is een ware cross-over van populaire media en een bewijs dat het papieren boek gelukkig nog niet dood hoeft te gaan. Maar is het verhaal daardoor ook leesbaar voor de enkeling die nog geen gebruik maakt van Twitter?
Het antwoord is ‘ja’, tenminste als die zich van tevoren een beetje wil verdiepen in het ontstaan en de groei van Klaas. Zonder die achtergrond kan je ‘Klaas’ wel lezen, maar ook met goeie wil zal je de repetitieve mededelingen moeilijker kunnen plaatsen. Stel je je open voor de wereld van Klaas, dan ontdek je een fragiel man die evenwel geregeld bot uit de hoek kan komen – een fenomeen eigen aan Dijkshoorn, die zijn pluimen verdiende op websites als GeenStijl en Retecool.com. Dat de figuur een naamgenoot blijkt te zijn van zijn vader, die al in Nooit ziek geweest (2012) werd opgevoerd, zou toeval zijn.

Nico Dijkshoorn, Klaas, Atlas Contact Amsterdam, 2013, 175 p., € 15. ISBN 9789025441210. Distributie: Veen Bosch en Keuning

Oorspronkelijk verschenen in de Leeswolf 2013

© 2024 | MappaLibri