Pruimenrood

In Pruimenrood geeft de van oorsprong Britse visionair Stuart Wilde in acht verhalen de essentie van het taoïsme weer. Het is het twintigste boek dat hij schreef, alle handelden ze over healing, new age en visionaire ideeën. Met Pruimenrood keert Wilde terug naar vijfhonderd jaar voor onze jaartelling, toen in China een groep wijsgeren in pruimenrode gewaden zouden hebben rondgewaard. Zij beleden allen het taoïsme, hun ideeën kunnen we nu dus – verpakt in de vorm van een vertelling – nalezen bij Wilde. De rode draad in de acht teksten is tevens de aanwezigheid van een pruimenrode zakdoek of sjaal. Opvallend is ook dat de auteur zo uitdrukkelijk wil onderstrepen dat het om een spiritueel verhaal gaat; de aanduiding valt om de haverklap. Moet heuse spiritualiteit niet voor zich spreken en blijken uit handelingen en gebeurtenissen? (Spiritualiteit die de lezer dus zelf kan ontdekken en benoemen?)
Voor het overgrote deel zijn het goedmoedige sprookjes met een morele les aan het einde. Die les wordt expliciet bij de titel vermeld: toewijding, onbaatzuchtigheid en onzichtbare gratie bij de een en moed bij de ander. Slechts één keer volgt ook de opmerking dat het verhaal niet geschikt is voor kinderen – bij lezing blijkt dat dit komt door de expliciete vermelding van mannelijke lichaamsdelen en de beschrijving hoe een dolk te hanteren. De titels van de verhalen zijn onder andere ‘De mysterieuze tuinman’, ‘De blinde genezer’ of ‘De gemaskerde tijger’. Ook de klassieke figuren van de vreemdeling en het mooie meisje zijn alomtegenwoordig. De teksten zijn onderhoudend voor de duur dat je ze leest, maar blijven amper hangen. Bovendien zorgt het soms vreemde taalgebruik ervoor dat je geest afdwaalt: taalkwesties blijken vaker dan wenselijk is de aandacht van de lezer op te eisen. Kan een ezel bijvoorbeeld wel als ‘aftands’ bestempeld worden, zoals Wilde doet, of was ‘oud en versleten’ voor het dier niet beter op zijn plaats geweest?
Hoewel Wilde via een website zijn boeken promootte (hij overleed eerder dit jaar), en pochte dat hij in twaalf jaar wel 100.000 visioenen had, blijkt dat geen garantie op kwaliteit. Pruimenrood is als een passerende windvlaag: hij was er, maar je bent het ook zo weer vergeten. Verbazend is het daarom dat er zoveel aandacht is besteed aan de vormgeving. Die is wel gelukt, we krijgen er zelfs een leeslint bovenop. En nu weer terug naar de echte taoïsten en hun geschriften.

Stuart Wilde, Pruimenrood, Altamira Haarlem, 2013, 150 p., € 14,95. ISBN 9789401301015. Vert. van: Plum red. Distributie: L&M Books

Oorspronkelijk verschenen in de Leeswolf 2013