Kom uit die kraan!!

5+ - Tjibbe Veldkamp heeft iets met kranen: die speelden ook al een centrale rol in Tim op de tegels (2004), dat hij maakte met Kees de Boer. Veldkamp heeft vooral iets met ingenieuze verhaallijnen. Kom uit die kraan!! is daar een fraaie illustratie van.

Bart is niet weg te slaan bij de bouwwerf: hij kijkt zijn ogen uit naar de grote machines. Hij weet echter goed dat hij niet op de werf mag komen. Op een keer dagen twee grote jongens hem uit. Hij neemt de uitdaging aan, op voorwaarde dat zij de politie bellen. Het is een rare eis, maar geleidelijk aan wordt duidelijk wat erachter steekt. Intussen klimt Bart op een pletwals en walst hij een auto plat, stort hij cement uit de cementwagen en tilt hij met een hijskraan de politiewagen, die voor de ophaalbrug stond te wachten, de lucht in. De afloop komt dan als een verrassing, al kon de aandachtige kijker al lang vermoeden dat Bart tewerk ging volgens een slim plan. Op de tekeningen gebeurt immers van alles wat niet in de tekst staat, maar uiteindelijk wel een belangrijke rol blijkt te spelen in het verhaal.
Alice Hoogstad kiest voor zachte pastelkleuren, die passen bij de ingehouden spanning en humor van het boek. Het leukste zijn de composities, met huizen kris kras bij elkaar als in een speelgoedstad. De grote jongens zijn slungels, zeker vergeleken bij de zelfverzekerde kleine Bram, die aan het stuur van de grote machines duidelijk in zijn sas is.

Voertuigen zijn fascinerend voor kleuters en daarom populair in prentenboeken, met fraaie voorbeelden van onder meer Leo Timmers en Philip Hopman. In dit boek spelen ze een heel bijzondere rol. Met Bart kunnen jonge lezers, luisteraars en kijkers even achter het stuur van die fascinerende machines plaatsnemen. Dat ze tegelijk een heldendaad verrichten, is mooi meegenomen.

Rotterdam : Lemniscaat 2015, [26] p. : ill. ISBN 9789047707271