Kwijt

Met Kwijt, de zesde roman rond psychologe Kathleen Verlinden, graaft Anja Feliers diep in het verleden van de personages, die zonder uitzondering geconfronteerd worden met hun verleden. Sleutelzin in deze thriller is wat Sylvie, die samen met haar zus Xanne op zoek gaat naar wat zowat een kwarteeuw geleden gebeurd is met haar moeder Elise, op een zeker moment op een briefje te lezen krijgt: ‘What happened in the past, must stay in the past’.
Sylvie was zeven toen haar moeder zelfmoord pleegde aan het kanaal. Mede door haar naamsbekendheid – zij is radiopresentatrice, mediafiguur en fotomodel - komt ze er achter dat haar moeder misschien nog in leven is. Dat haar dochtertje Josje , die door een ongeval dat plaats heeft gevonden bij in de garage van haar opa half blind is geworden, angstaanvallen krijgt omdat ze ervan overtuigd is dat ze ’s nachts op haar kamer bezoek krijgt, neemt Sylvie aanvankelijk niet ernstig. Gaandeweg wordt duidelijk dat er meer aan de hand is. Als Xanne dan via een medium verneemt dat haar grootvader niet door een ongeval is omgekomen en dat haar moeder nog in leven zou zijn, worden de familiegeheimen ontrafeld. Parallel aan deze verhaallijn verneemt de lezer ook meer van de persoonlijke zorgen die Kathleen, de vertellende ik-figuur in de roman, bezig houden. Met veel vallen en opstaan komt ze ertoe haar liefdesleven weer op orde te krijgen.

Kwijt vraagt een aandachtige lectuur. Anja Feliers maakt de plot van haar thriller behoorlijk ingewikkeld en neemt daarbij op een aantal momenten bochten die de geloofwaardigheid niet steeds ten goede komen. De kluwen van verhaaldraden wordt niet steeds even nauwkeurig uitgewerkt. Toch blijft Kwijt een roman die, binnen de spanningsboog die wordt opgebouwd, de lezer die van psychologische thrillers houdt, zal weten te boeien.

Tielt : Lannoo 2016, 362 p. ISBN9789401437783