Hubert de Givenchy

6+ - ‘Hubert de Givenchy’ vormt alweer de negentiende bijdrage aan de kwalitatief hoogstaande reeks kunstprentenboeken, een uitgelezen samenwerking tussen uitgeverij Leopold en het Gemeentemuseum Den Haag. De boeken verschijnen steevast ter gelegenheid van nieuwe tentoonstellingen, in dit geval Hubert de Givenchy – To Audrey with Love, een retrospectief van de Givenchy’s werk dat tegelijkertijd een eerbetoon aan zijn grote muze Audrey Hepburn wil zijn.

Philip Hopman vertrekt vanuit een biografische insteek, met focus op enkele markante levensfasen van zowel de Givenchy als Hepburn. De jonge graaf Hubert de Givenchy raakt gefascineerd door de ‘mooie jurken’ van de chique gasten op de exuberante societyfeestjes van zijn moeder. Tegenover die visuele pracht en praal plaatst de illustrator een sobere, uitgepuurde prent van de jeugdige barones Audrey Hepburn, met een voorkeur voor de podiumkunsten. Hopman toont overtuigend hoe de passie van beide protagonisten een allesbepalende factor tijdens hun verdere leven wordt en tevens uitgroeit tot een verbindend element tussen beide stijliconen. Zover is het nog voorlopig nog niet; in deze fase uit de kindertijd ‘vertelt’ en illustreert Hopman zijn personages verspreid over een dubbele bladzijde. Bovenaan de pagina focust hij op de ontwikkeling van de Givenchy; onderaan staat Audreys evolutie centraal, zodat beide verhaallijnen zich parallel kunnen ontwikkelen.

Terwijl Hubert zijn modellen allerhande kleurrijke creaties aanmeet, rijgt Audrey de filmsuccessen aan elkaar. Dat wordt visueel knap verbeeld: terwijl Audrey pontificaal in het midden van de illustraties plaatsneemt, kijkt de gewaardeerde ontwerper vanaf de zijlijn naar z’n modeshows. Op zoek naar gepaste kleding voor een filmrol, komt Hepburn bij de jonge ontwerper terecht. Haar garderobe in ‘Breakfast at Tiffany's’ wordt een wereldwijd succes: ‘Echt alle meisjes willen dat leuke pakje dat Audrey in de film draagt. En sommige jongens ook.’ Beide verhaallijnen lopen haast vanzelfsprekend in elkaar over, waardoor de focus nogal abrupt verschuift naar hun zogenaamd ‘intense vriendschap’. Dat gegeven wordt vervolgens onvoldoende uitgewerkt; terwijl Audrey haar glamourleven leidt en de wereld rondreist om ‘kinderen in nood’ te helpen, vertoeft de Givenchy in zijn spaarzaam ingerichte woning, mét foto van Audrey Hepburn. Een laatste prent plaatst beide vrienden tegenover een – overigens knap uitgewerkt – stadsportret van Parijs. Een wat zeemzoeterig einde, dat geen recht doet aan deze zorgvuldig opgebouwde vertelling.

Philip Hopman blijkt de geknipte illustrator om de levens van de Givenchy en Hepburn te verbeelden; alvorens hij naar de richting boekillustratie overstapte, volgde hij gedurende een jaar de moderichting aan de Rietveld Academie. Hij plaatst z’n kleurrijke personages overtuigend tegenover een witte achtergrond, waardoor zowel Audrey als de Givenchy bijzonder goed tot hun recht komen. De zwierige, vrij losse kledingstukken van de Franse couturier krijgen een geslaagd visueel equivalent in kleurrijke, elegante prenten. Hopman opteert voor duidelijke contouren en vormen, waardoor grote kleurvlakken ontstaan die zelden volledig worden ingekleurd. Net als in eerder werk mag er al eens buiten de lijntjes gekleurd worden. Hopman liet zich ruimschoots inspireren door beroemdheden die hij portretteert in exclusieve creaties van de Givenchy, zoals Marlene Dietrich, Grace Kelly en Jackie Kennedy. Voor kinderen maken ze deel uit van de visuele rijkdom; volwassenen zullen ze als een ge(s)laagd visueel ijkpunt herkennen.

Daarnaast vormt de expressiviteit van de personages een onmiskenbaar onderdeel van Hopmans beeldtaal; zijn figuren ‘spreken’ als het ware via een uitgekiende mimiek en gestiek. De begeleidende tekst blijft daarentegen vrij eenvoudig en beschrijft meermaals wat de illustraties vele overtuigender verbeelden. Als tekstloos prentenboek had het verhaal van Hubert de Givenchy en Audrey Hepburn een nog sterker en beklijvender geheel kunnen opleveren. Samen met het geromantiseerde einde, doet de ongeïnspireerde, wat banale tekst enigszins afbreuk aan dit verder zorgvuldig uitgewerkte prentenboek.

Amsterdam : Leopold 2016, [26] p. ill. ISBN 9789025871352. Distributie: WPG Uitgevers