Op weg naar huis

5+ - Zeven hamsters groeien op in een klein, knus, zwart gat. Op een mooie dag zijn ze echter te groot geworden om er nog allemaal in te passen. Er zit niets anders op dan samen de wijde wereld in te trekken, op zoek naar een nieuwe thuis. Zonder de veilige beschutting van hun gat zijn ze totaal ontredderd, maar één hamster bedenkt al snel een slimme oplossing. Hij vindt voor iedereen iets om zich onder te verstoppen, zoals een oud kopje of een versleten schoen. Nu kunnen ze hun zwart gat meenemen tijdens hun zoektocht.

Eén hamster is er niet helemaal gerust in. Hij moet zich behelpen met een lampenkapje waar bovenaan een gat in is. Maar de anderen beloven hem extra te beschermen en bovendien zal hij hun gids moeten zijn. Hij is immers de enige die kan zien waar ze lopen. Het wordt een spannende tocht. Ze steken de zee over, beklimmen een berg en trekken door de woestijn. Daarna komen ze in een donker doolhof terecht en tot slot denken ze aan de rand van de wereld te zijn. Terwijl het zevental druk overlegt, wordt hun gids plots meegenomen door een reusachtige hond. Meteen springen de zes overgebleven hamsters onder hun geïmproviseerde zwarte gaten vandaan en redden hem uit de klauwen van het monster. Nu ze alle zeven om zich heen kunnen kijken, ontdekken ze, puur toevallig, door een gat in de schutting die prachtige, wijde wereld. De perfecte nieuwe thuis.

Alexis Deacon reikt hier prachtige levenslessen aan om met oudere kleuters over te filosoferen. De hamsters zijn haarfijn op elkaar ingespeeld en hun vertrouwen in elkaar is zo groot dat ze hun broer, letterlijk blindelings, overal volgen. Hun onverbrekelijke vertrouwensband stelt de hamsters in staat om hun grenzen stukje bij beetje te verleggen. Steunend op en lerend van elkaar evolueren ze doorheen het verhaal van bange wezentjes naar ondernemende hamsters die de wijde wereld omarmen. Deacon doorspekt het verhaal bovendien met de nodige humor. De korte zinnen in de tekstballonnetjes maken dit boek trouwens uitermate geschikt voor beginnende lezers.

De illustraties van Viviane Schwarz sprankelen! Wat meteen opvalt, is de grote aaibaarheid van de hamsters. Schwarz tekent bovendien met veel oog voor bijzondere details. Wie goed kijkt, ontdekt telkens weer nieuwe dingen die het verhaal naar een diepere betekenislaag leiden. Zo zal de dubbelbladige prent van de vuilnisbelt aan het begin van het boek al snel doen beseffen dat de tocht in de wijde wereld zich in feite volledig op deze plek afspeelt. Schwarz laat ons hier op hilarische wijze ervaren hoe een verhaal een totaal andere betekenis kan krijgen naargelang het standpunt van waaruit het verteld wordt.

Rotterdam : Lemniscaat 2016, [36] p. : ill. Vert. van A place to call home door Jesse Goossens. ISBN 9789047708223. Distributie: De Eenhoorn