Achter het licht

15 + - Hannah Armstrong weet dat haar stiefvader een moord heeft begaan en daarom is haar leven in gevaar. Haar moeder zorgt voor een valse identiteit en stuurt haar van San Diego naar een oude vriendin op Whidbey Island in de buurt van Seattle. De vriendin is ondertussen gestorven en Hannah, nu Becca, staat er alleen voor. Haar enige verbinding met haar moeder is een mobieltje, maar haar moeder neemt nooit op. Tijdens de zomer wordt het eiland overspoeld door toeristen, kunstenaars en schrijvers maar tijdens de winter wordt het een spookeiland waar de inwoners moeite hebben om de eindjes aan elkaar te knopen en waar iedereen iedereen kent. Geen evidente  plaats dus om zich te verstoppen. Becca sluit vriendschap met enkele eilandbewoners. Ze heeft ook een bijzondere gave: ze kan gedachten horen (fluisteringen) en ze draagt een hoorapparaat om dat te voorkomen want niet ieders gedachten zijn positief. Eilandbewoonster Diana helpt haar om een mentale barrière op te werpen. Voor haar veiligheid zorgt Becca ervoor dat ze lelijk is: ze draagt vormloze kleren en is dik. Helaas verschijnt er een foto van haar in de plaatselijke krant en via het internet belandt die bij een nieuwsgierige journaliste.

Achter het licht is het vierde deel van ‘Het fluistereiland’, een serie die Elizabeth George schreef voor young adults. De verhaallijn van Becca wordt afgewisseld met verhaallijnen van andere personages, een procedé dat de auteur in elk deel van toepast. Fervente thrillerfans kennen Elizabeth George van de Inspector Linley-serie, die door de BBC werd verfilmd. Qua opzet lijkt ‘Het fluistereiland’ op de Linley-boeken. Elk deel heeft een rode draad, die zich af en toe mengt in het verhaal dat verteld wordt. George neemt ruim de tijd om haar personages uit te werken. Een young adult-serie schrijven was een uitdaging voor de auteur en misschien onderschat ze haar publiek wel wat, want ze legt veel te veel uit. Niettemin wordt de serie met deel spannender en vlotter.

Amsterdam : Bruna 2016, Vert. van The edge of the light door Fanneke Cnossen.
ISBN 9789022999837. Distributie WPG Uitgevers