Besmeurde sneeuw

Besmeurde sneeuw is het tweede deel in de serie rond rechercheur Leo Junker, die na de gebeurtenissen in De toren van de dode zielen weer aan het werk gaat. Als eerste zaak na zijn ziekteverlof krijgt Junker meteen een stevige klus voorgeschoteld. Thomas Heber, een wetenschapper die onderzoek doet naar verschillende politieke groeperingen, gaande van extreem-links tot extreem-rechts, wordt op een binnenplaats in Stockholm vermoord teruggevonden. In de sneeuw staan naast Junkers schoenafdrukken nog twee paar afdrukken, waarvan een paar verstopt achter een vuinisbak.

Mogelijks is er dus een getuige. Omwille van Hebers gevoelige onderzoek, sluiten de speurders niet uit dat de dader gezocht moet worden in extremistische kringen. Uit de aantekeningen van Heber blijkt bovendien dat zijn respondenten gewag maken dat er nog een slachtoffer in gevaar is. Maar wie? Leo Junker duikt samen met zijn partner Gabriel Birck op de zaak, maar ze ondervinden al snel dat hoewel extreem-links en extreem-rechts aartsvijanden zijn, hun rangen ook erg gesloten zijn.

Met Besmeurde sneeuw heeft Christoffer Carllson een maatschappelijke thriller geschreven. Extremisme is een begrip dat de laatste tijd erg in de media is en dit onderwerp maakt het boek erg actueel. Carlsson neemt als auteur geen standpunt in, maar beschrijft de verschillende opvattingen objectief en zakelijk. Groeperingen die opereren op het randje van de maatschappij, eenzame strijders voor de in hun ogen goede zaak of de innige band tussen politiek en geweld, Carlsson laat deze thema’s allemaal de revue passeren.

Bovendien maakt hij van zijn hoofdpersonage een eenzame man, die een ingewikkelde relatie heeft met Sam en bovendien verslaafd is aan kalmeringsmiddelen. Samen met het depressieve, donkere decor van een ondergesneeuwd Stockholm, maken dit van Besmeurde sneeuw geen bemoedigende thriller. Het is geen hapklare lectuur, maar Carlssons mooie en vlotte schrijfstijl maken veel goed.

Hoewel dit boek perfect als standalone kan gelezen wordt, is het toch handig om het vorige boek, De toren van de dode zielen, eerst te lezen, zodat je helemaal op de hoogte bent van de voorgeschiedenis en de onderlinge relaties tussen de personages. Daar wordt in Besmeurde sneeuw immers weinig of geen aandacht meer aan besteed.

Amsterdam : De Geus 2017,381 p. Vert. van Den fallande detektiven door Rory Kraakman. ISBN 9789044536232. Distributie L & M Books