Rode sneeuw

Rode sneeuw is het zevende deel in de serie rond inspecteur William Wisting en betekent de internationale doorbraak van de Noorse schrijver Jørn Lier Horst. Omdat dit het eerste boek rond Wisting is dat in het Nederlands werd vertaald, besloot de uitgeverij om aan het begin van het boek een korte introductie mee te geven over wat er de voorgaande zes delen is gebeurd met de personages.

Zo lezen we dat Wisting inspecteur is in Larvik, een stad aan de Noorse zuidwestkust. Hij heeft twee kinderen: zijn zoon Thomas is een militair die in Afghanistan gelegerd zit en zijn dochter Line is misdaadjournalist in Oslo. Na het overlijden van zijn vrouw Ingrid, begint Wisting een relatie met Suzanne Bjerke, die werkt bij de kinderbescherming.

In het eerste hoofdstuk van Rode sneeuw gaat Wisting pas weer aan het werk na een burn-out die het resultaat is van dertig jaar politiewerk. Hij krijgt echter geen tijd om zich rustig weer in te werken, want in een afgelegen vakantiehuisje aan de Noorse kust wordt een lijk gevonden. Omdat het huisje eigendom is van een bekende televisiepresentator, is het niet meteen duidelijk of het gaat om een inbreker die op heterdaad betrapt werd of dat de bekendheid van de eigenaar er voor iets tussenzit. Wanneer er nog meer doden vallen, begint Wisting te vermoeden dat de plotse golf misdaden ergens een verband hebben.

Horst is een auteur die op een rustige manier schrijft en dat komt ook tot uiting in zijn boek. Voor hem geen spectaculaire actiescènes, maar een politieonderzoek dat op een realistische manier verloopt en waar de rechercheurs ook wel eens papierwerk achter hun bureau uitvoeren. Door de realistische manier waarop Horst het onderzoek beschrijft, is het geen verrassing op de achterflap te lezen dat de auteur ooit nog hoofd van de recherche in het Noorse Vestfold was.

Horst maakt optimaal gebruik van het ietwat depressieve Noorse klimaat, waar het vaak mistig is en regent. Het troosteloze weer dringt ook binnen in de hoofden van de personages, die doorgaans behoorlijk somber rondlopen. Voor lezers die bekend zijn met Scandinavische thrillers, komt de sfeer bekend over. Rode sneeuw is een goed geschreven thriller, die echter iets te weinig verrassend is om er echt bovenuit te springen.

Amsterdam : Bruna 2017, 367 p. Vert. van Vinterstengt door Kim Snoeijing.
ISBN 9789400506626. Distributie: Veen Bosch en Keuning