6+ - Duif is het nieuwe prentenboek van auteursduo ‘Jacques & Lise’,
oftewel Jacques Maes en Lise Braeckers, beiden gespecialiseerd in grafisch
design en illustratie. De cover van hun vorige prentenboek Oskar (2016),
over de verdwijning van een speelgoeddino, werd op de
Frankfurter Buchmesse met een Global Illustration Award bekroond. Het winnen
van zo’n prestigieuze prijs schept meteen hoge verwachtingen voor de opvolger.
De sobere
vormgeving springt vanaf de voorpagina in het oog. Jacques en Lise beperken
zich tot basale tinten groen, lichtgrijs en wit, aangevuld met een beheerst
rood. De eerste dubbele pagina van dit prentenboek in oblong baadt eveneens in
roodtinten en eist zo alle aandacht op. Vorm en inhoud correleren daardoor
treffend, aangezien dit een scharniermoment in Basiels leven betekent: hij
krijgt een duif van z’n grootvader, met de boodschap het dier goed te
verzorgen: ‘Dan komt hij altijd naar jou terug.’ Wijze woorden, die Basiel
meteen ter harte neemt; hij oefent dagelijks tot hij met z’n nieuwe huisdier de
wereld kan rondreizen en duif overal in de prijzen valt. Dat wordt overigens
visueel sterk verbeeld door een herhaling van beelden waarin Basiel zijn
toekomstige vrouw leert kennen, haar daaropvolgende zwangerschap en de geboorte
van hun zoontje. Basiel heeft echter nauwelijks aandacht voor die familiale
verandering, gefocust als hij is op prijzen winnen.
Nog reiken zijn ambities verder:
‘Hij droomde van iets dat geen enkele andere duif ooit had gedaan.’ Dat idee
blijkt even lumineus, humoristisch als onhaalbaar: duif dient vanop de maan
huiswaarts te keren. De grootse impact van die onhaalbare onderneming wordt
treffend weerspiegeld door Basiel die in een enorme telescoop de hemel
afspeurt. Ditmaal lijkt duif echter te falen. Het verstrijken van de tijd wordt
op tweeërlei wijze knap weerspiegeld; enerzijds evolueert de maan van kogelrond
hemellichaam naar een wegwaaiend duivenveertje, anderzijds begint Basiel
naarmate hij ouder wordt steeds sterker te vervagen. Het verrassend originele
einde laat alle registers open om de afloop van deze geschiedenis zelf aan te vullen.
Meerdere invalshoeken op Basiel en zijn schier onmogelijke operatie kunnen
tegen elkaar afgewogen worden.
Het duo Jacques en Lise integreert meerdere perspectieven
om Basiels verhaal te verbeelden. Vooral het goedgekozen vogelperspectief valt
op; net zoals duif kan de lezer de gebeurtenissen van bovenaf aanschouwen.
Goedgekozen details verruimen het blikveld van de (voor)lezer en laten
voldoende ruimte om steeds weer nieuwe bijzonderheden te ontdekken. In
gedetailleerd uitgewerkte landschappen valt heel wat te ontdekken, zoals
allerhande fauna en flora, stadszichten, een terugkerende figuur op wandel met
haar hond. Bomen worden afgebeeld als gekartelde bladeren of vogelveertjes,
zodat de visuele uitwerking naadloos bij de inhoud aansluit. Basiel lijkt een
wat clownesk figuurtje, in tegenstelling tot duif, die levensecht en
realistisch gestalte krijgt.
De tekst blijft vrij eenvoudig, vaak ook louter
descriptief. Jacques en Lise presenteren als het ware ene objectief verslag van
duifs prestaties en Basiels dromen. In combinatie met de gestileerde prenten
overtuigt dit wel, maar een uitgebalanceerde tekst had dit prentenboek toch een
extra elan kunnen verlenen.
Duif overtuigt
als een esthetisch uitgewerkt prentenboek dat vooral visueel openlijk durft
spreken over moeilijk te vervullen ambities, zonder daarbij te willen
veroordelen of waarschuwen. Integendeel, Jacques & Lise creëren voldoende
open plekken, zodat voorlezers en kinderen samen kunnen filosoferen over de
verregaande impact en grenzen van dromen en aspiraties.
Jacques Maes, Lise Braekers:
Duif, Van Halewyck, Kalmthout 2017, 28 p. ill. ISBN 9789461317353.
Distributie Pelckmans uitgevers
© 2024 | MappaLibri