Snel naar huis, kleine muis

3+ - Snel naar huis, kleine muis gaat over een muis die de weg naar huis zoekt, dwars door het donkere bos. Onderweg komt de muis in allerlei gevaarlijke situaties terecht: hij komt een uil, een marter, twee vleermuizen en nog andere enge dieren tegen. De kleine muis heeft het knap lastig en moet al deze vijanden ontwijken om weer bij zijn familie te komen.

De thematiek is de nacht en alle gevaren die kinderen, maar ook dieren, hieraan koppelen. Aan de hand van de verschillende dieren die de muis ontmoet, kun je bovendien duidelijk leren welke natuurlijke vijanden muizen zoal tegen het lijf kunnen lopen in het bos. Een keerzijde is dat er weinig gebeurt in het boek. De muis loopt door het bos en komt allerlei roofdieren tegen, die op hun beurt klaarblijkelijk geen trek hebben. De muis wordt nooit aangevallen of gepakt door haar vijanden, maar loopt elke keer weer verder met de begeleiding van het steeds terugkerende zinnetje: ‘Snel naar huis, kleine muis. Loop zo snel je kunt!’

In de tekst is er maar weinig plaats voor de angst van de muis en ook in de illustraties wordt het kleine, donkergrijze beestje telkens op bijna dezelfde manier afgebeeld. Voorts zijn de illustraties donker; kleur moet men zoeken in de bomen die roos, oker, kaki en blauw zijn, de maan die op elke pagina terugkeert en natuurlijk in de ogen van de roofdieren die steeds geel afgebeeld worden en zo mooi contrasteren met de zwarte nacht.

Mooi bedacht is dat Britta Teckentrup van het roofdier aanvankelijk steeds enkel de ogen laat zien aan de hand van een kijkgaatje. Door deze techniek komt de angst voor het onbekende dat het muisje ongetwijfeld ervaart, naar voren: de lezer ziet samen met de muis een paar felgekleurde ogen en dan is het afwachten tot de pagina omgedraaid wordt om te zien welk roofdier hieraan gekoppeld is.

Dit kartonboek heeft een makkelijk formaat. Hoewel een echte verhaallijn afwezig is, gaat het boek op een leuke manier in op de nachtwezens en de natuurlijke vijanden van de muis. De illustraties zijn donker en met eenvoudige tekeningen opgebouwd. Aan het einde van het verhaal komt alles goed en kan de kleine muis uitrusten van haar nachtelijke avonturen.

Britta Teckentrup: Snel naar huis, kleine muis, Gottmer, Haarlem 2013, 36 p. ill. ISBN 9789025754495. Vertaling van Lauf nach Haus, kleine Maus door J.H. Gever. Distributie L&M Books

Oorspronkelijk verschenen in De Leeswelp 2013