Ik ben een kat!

3+ - Zo eenvoudig en tegelijk gelaagd, zo ernstig en tegelijk grappig, zo herkenbaar en tegelijk verrassend zouden meer prentenboeken mogen zijn. Ik ben een kat! Van Galia Bernstein heeft alles om een klassieker te worden in het genre.

Het boek valt meteen met de kat in huis: ‘Mraauw! Ik ben Simon. Ik ben een kat, net als jullie!’ De lezer/luisteraar voelt zich onmiddellijk aangesproken, alhoewel … hij of zij is toch geen kat. Op de volgende dubbele pagina blijkt die ‘jullie’ te slaan op een leeuw, een tijger enzovoort. Alhoewel, zijn dat katten?, kan de jonge lezer zich afvragen. Vervolgens legt elk dier uit waarom hij/zij een kat is (en Simon geen kat kan zijn). Leeuw heeft manen en een staart en kan brullen, Jachtluipaard is lang en sierlijk en kan hard rennen. Ze verwoorden hun tussenkomsten kort maar bijzonder expressief, waardoor ze een plezier zijn om voor te lezen. Neem nu Tijger:

‘Jij? Een kat?’ […]
‘Heeeeel grappig! Weet je, katten zijn groot en sterk en heel erg oranje. Jij bent klein en grijs. Je zou een rat kunnen zijn, maar een kat? Ik denk ’t niet.’

Al die toelichtingen roepen bij Simon de vraag op hoe ze allemaal een kat kunnen zijn, als ze zo verschillend zijn. Dan somt Leeuw de gelijkenissen op, wat leidt tot een slot dat op zijn pootjes valt als een kat, een slot dat kleuters ook zelf kunnen aanvoelen, wat op een prettige manier bevestigend werkt.

De illustraties ogen heel eenvoudig, met weinig details of decor, waardoor alle aandacht naar de kern van het verhaal kan gaan. Om de aandacht erbij te houden, zoomt Bernstein geregeld in en uit. Door in te zoomen op het hoofd van Tijger zie en hoor je bijna het ongeloof in zijn stem. Ook de composities zijn prachtig, zoals in de prent met de kleine, boze Simon onder de jachtluipaard of die met de dierenhoofden die de kijker, maar natuurlijk ook Simon aanstaren.

Ik ben een kat! is een heerlijk boek voor groot en klein over groot en klein zijn, over verschillen maar vooral over gelijkenissen, wat zeker in onze tijd een krachtige boodschap inhoudt.

Galia Bernstein: Ik ben een kat!, Leopold, Amsterdam 2018, 32 p. : ill. ISBN 9789025874476. Vertaling van I am a cat. Distributie Standaard Uitgeverij