The Standing Rock Portraits

Het Standing Rock indianenreservaat (Noord- en Zuid Dakota) komt de laatste jaren regelmatig in het nieuws met de protesten tegen de aanleg van een oliepijplijn doorheen het reservaat. Een aanleg die eerder opgeschort werd door President Obama maar intussen weer bekrachtigt door President Trump, die het protestkamp liet ontruimen. Foto's van Magnum-fotografen Larry Towell en Alessandra Sanguinetti documenteren die confronterende gebeurtenissen.

Eind negentiende eeuw werden de indianen samengebracht in steeds kleinere reservaten. Een proces dat versneld werd door de ontdekking van goud in de Black Hills, de nederlaag van Generaal Custer bij Little Bighorn en het verzet van opperhoofden als Sitting Bull en Crazy Horse.

Vandaag wonen er in het Standing Rock-reservaat nog circa 8000 indianen (Hunkpapa Lakota, Sihasapa Lakota en Yanktonai Dakota) op circa 9000 vierkante kilometer grotendeels onvruchtbaar land, het zesde grootste landreservaat in de Verenigde Staten. Fort Yates fungeert als de hoofdplaats van de natie, maar sinds de jaren zeventig verdwijnt daar het gros van de bevolking op zoek naar werk elders.

Het is in Fort Yates dat Frank Bennett Fiske (1883-1952) op zijn zeventiende een fotostudio overneemt die hij tot aan zijn dood uitbaatte. De inkomsten waren niet voldoende om van te leven, zodat Fiske daarnaast heel wat andere jobs uitoefende.

‘Having grown up among the Lakota people of Standing Rock Indian Reservation Frank developed a great interest and admiration about the Sioux nation, their history and culture documenting many aspects of their lives through his photography. He was fascinated listening to the stories of the old warriors’. (Wikipedia)

Tijdens zijn leven publiceerde Fiske twee boeken: The Taming of the Sioux (1917) en Life and Death of Sitting Bull (1933). Daarin werden een aantal van zijn indianenportretten gepubliceerd. In 1950 kreeg Fiske de North Dakota Art Award voor zijn verdiensten als fotograaf van indianenportretten. Na zijn dood kwam het gros van zijn werk in het bezit van de State Historical Society of North Dakota.

Ondanks de verdiensten van zijn werk, verdwenen de foto’s van Fiske lange tijd in de archieven om recent weer opgegraven te worden voor de publicatie The Standing Rock Portraits. Een ode aan een vergeten fotograaf die vooral studioportretten maakte (en in mindere mate buitenopnamen) van uitzonderlijke kwaliteit. De helderheid van de zwart-witfoto’s contrasteert met de bruinige look die we kennen van zijn oude afdrukken.

Frank Bennett Fiske (1883-1952) hoort thuis  in een traditie van historische fotografen die interesse hadden voor het verdwijnende traditionele indianenleven. Orlando Scott Goff (1843-1916) en David Francis Barry (1854-1934) waren zijn voorlopers, maar het is onduidelijk in hoeverre Fiske beïnvloed werd door de beroemde fotograaf Edward S. Curtis (1868-1952) die tussen 1904 en 1908 foto’s maakte in de regio.

‘In a sense, Fiske falls somewhere between Curtis and the documentarians [zoals William Dinwiddie (1867-1934) en Frank Albert Rinehart (1861-1928) die werkten voor het Bureau of American Ethnology]. His work is neither self-consciously sentimental and pretty, nor is it coldly analytical. […] The photographs in the Fiske portfolio’s are important windows, historically and artistically, for they show a proud people during a period of difficult and often painful transition. Through the glass of Frank Fiske’s negatives lies an abundance of information and understanding’.

Frank Bennett Fiske: The Standing Rock Portraits, Terra Amsterdam, 2018, 112 p. : ill. ISBN 9789089897718. Distributie Lannoo





 

© 2024 | MappaLibri