Verzamel de liefde

12+ - Verzamel de liefde presenteert zich qua vorm en inhoud als een geschenk. Woorden en lay-out vormen één geheel, omhuld door een warme liefdeskleur. Beelden van de steen, de veer, de schelp, het plukje haar maken dierbare herinneringen zichtbaar. De warmrode cover ondersteunt niet alleen de titel maar verwijst naar de brongedachte, de levensvisie waaruit de gedichten sijpelden: leven is liefde verzamelen, liefde proeven. En dit smaken en hamsteren van liefde gebeurt niet alleen tijdens de mooie momenten in een bestaan. De bundel stipt ervaringen aan gekleurd door onzekerheid, wanhoop, warmte, verlies, koestering, verliefdheid, dood, herinnering, genot. Elk moment draagt gevoelens in zich die niet alleen uit een liefde of een gemis aan liefde spruiten maar blijkbaar ook steeds met een pen kunnen gevat worden. Moeyaerts pen; gesymboliseerd en tastbaar gemaakt op de cover.

De pen is een soort leidmotief. Hier is iemand aan het woord voor wie een pen een existentieel gegeven is. Een instrument waarmee hij zich als mens en kunstenaar moet uitdrukken. En hoe. Vaak als een mijmering, als een reflectie (achteraf), soms in een aansprekend perspectief... Zoals de beeldloze cover suggereert, tracht Moeyaert in elk gedicht een gevoel of een situatie in woorden te vatten, te begrijpen, te verwerken. Het zijn gevoelens en ogenblikken die hem overvallen. Dit is geen verzameling thematische gedichtjes, dit is een moedige filosofische en literaire constellatie. Elk gedicht leest als een klein verhaal, wortelend in een dieppersoonlijke ervaring, uitmondend in een universele gedachte. Een verhaal dat met een minimum aan woorden en een maximum aan beelden, gedachten en gevoelens oproept. Moeyaert is erin geslaagd om het woekerende leven te verwoorden en aan te tonen dat alles ontstaat, groeit, beweegt, valt en verdwijnt in, met, door en voor liefde. Net door de kwetsbare, onzekere ondertoon grijpt hij de essentie van het bestaan bij de lurven: het bestaan is onzeker, het is een blijvende zoektocht. En je kan alleen proberen die onzekerheid even in letters, in woorden op papier te vangen of die eenzame zoektocht tot een steeds opnieuw vinden van liefde beschrijven. Dan wordt die onzekerheid eventjes vatbaar en lijkt het leven in woorden een zekere orde te vinden, een verzameling liefde.

Moeyaert verstaat de kunst om door eenvoud complexiteit te verbeelden en te verwoorden. Hij kiest woorden met een tegelijkertijd beeldende en abstraherende connotatie die hij in spaarzame versregels balt tot filosofische ankers. Het wringt tegen om uit deze gedichten woorden en zinnen te destilleren ter illustratie van Moeyaerts pen. Dit boek is als een "jas van bont van teddyberen" (p. 42), "als een ding om mij aan vast te houden" (p. 45), als liefde die spieren geeft (p. 21).

Bart Moeyaert: Verzamel de liefde, Querido, Amsterdam 2006, 41 p. ISBN 9789021474946. Distributie L&M Books

Oorspronkelijk verschenen in De Leeswelp