Het slagveld

‘Ik sloot me op in de wc. Ik had mijn eigen kleine wereld nodig. Mijn vier muren met bloemetjesmotieven, waar niets me kon raken.’

Zittend op de neergeslagen klep, zijn vluchtheuvel, tracht de hoofdpersoon de moeilijkheden met zijn gezin te vergeten, bladerend in een, achter een luikje verborgen map met spoorreizen naar steden overal ter wereld, Zorgen over Lea, zijn echtgenote, die al maanden geen zin meer heeft in seks, boos en wanhopig op Paul, zijn zoon die voor geen enkele rede vatbaar lijkt, geërgerd ook door zijn tienerdochter Elise.

Hij gaat al enige tijd, zonder dat iemand het weet, naar een psychiater, met povere resultaten echter, omdat de overspannen controlefreak die in hem huist er niet in slaagt tot het besef te komen dat hij misschien zelf deel van het probleem is. Vooral de relatie met Paul is precair en komt op scherp te staan wanneer deze om zijn onhandelbaar gedrag van school dreigt te worden gestuurd. Een gesprek met de conrector levert niets op.

Intussen organiseert hij, op suggestie van zijn psychiater een uitje met Lea om de intimiteit te herstellen, maar als ze uiteindelijk in een hotel belanden, breekt in Parijs een aanslagengolf los, die hen heel de nacht voor de buis gekluisterd houdt. Een onzinnige poging van zijn kant om het uit elkaar vallend gezin alsnog te bereiken, maakt de verwijdering totaal. Totdat ook in Brussel aanslagen plaatsgrijpen en Paul niet op school blijkt te zijn.

Een goed geconstrueerd en vlot geschreven verhaal dat de verhouding tussen ouders en kinderen in de pubertijd pertinent en herkenbaar tekent. De heftige kritiek op het te kort schietend onderwijs en het gemak waarmee moeilijke kinderen van school worden gestuurd zijn blijkbaar terug te brengen op persoonlijke ervaringen van Jérôme Colin, wat het verhaal soms tot een roman à thèse dreigt te maken. Le Champ de bataille, zoals de oorspronkelijke titel luidt, is uitstekend vertaald en alles bij elkaar een boeiend en aansprekend relaas.

Jérôme Colin: Het slagveld, De Bezige Bij, Amsterdam 2018, 172 p. ISBN 9789403132204. Vertaling van Le Champ de bataille door Martine Woudt. Distributie Standaard Uitgeverij