Ivo. Regisseur, mentor, manager

Ivo. Regisseur, mentor, manager is een van de maar liefst vier publicaties die in 2018 verschijnen naar aanleiding van Ivo Van Hoves zestigste verjaardag. Wie op zoek is naar een biografie waarin het leven van Ivo van Hove van A tot Z wordt beschreven en geanalyseerd, is er met dit boek aan voor de moeite. Maar voor de nieuwsgierige liefhebber van Van Hoves veelbesproken voorstellingen, de fan die altijd al eens achter de schermen heeft willen kijken, is dit boek de moeite meer dan waard.

Karin Veraart is dan ook bijzonder goed geplaatst om dit boek te schrijven. Als theaterjournalist heeft ze Van Hove jarenlang gevolgd. Ze is altijd al een getuige van op de eerste rij geweest en dat laat zich voelen. Niet zozeer in de analyses van Van Hoves’ voorstellingen zelf. Die zijn iets te veel op zichzelf staand, en het is jammer dat Veraart niet meer op zoek is gegaan naar een overkoepelend verhaal, een analyse die de voorstellingen ook met elkaar verbindt en die op zoek gaat naar een diepere betekenislaag in het inmiddels zo rijkgevulde oeuvre van Vlaanderens meest succesvolle regisseur – al speelt zijn carrière zich voornamelijk af in Amsterdam, New York, Londen en andere wereldsteden.

Los van die voorstellingsanalyses, die dus wat ongelukkig verloren lopen in dit boek, is er dus ook die blik achter de schermen die in de ondertitel wordt beloofd, en die belofte wordt meer dan bevredigend ingelost. Door niet alleen Van Hove en zijn levenspartner en scenograaf Jan Versweyveld, maar ook een heel aantal andere sleutelfiguren uit Van Hoves entourage aan het woord te laten, schetst Veraart in haar boek een rijk en onuitgegeven portret van de theaterregisseur als artiest, maar ook als rolmodel.

Dat portret is gebaseerd op gesprekken. Met Van Hoves vaste acteurs, van Katelijne Damen over Steven Van Watermeulen tot Ramsey Nasr, en uiteraard ook met zijn muze Halina Reijn. Maar ook met bijvoorbeeld Wouter Van Ransbeeck, sinds enkele jaren zijn mededirecteur bij Toneelgroep Amsterdam – nu trouwens gefusioneerd met de Stadsschouwburg Amsterdam tot het wat generiek klinkende Internationaal Theater Amsterdam. Zij kennen Van Hove goed genoeg om niet alleen een bewonderend beeld op te roepen, het beeld dat we in het eerder verschenen boek van Emile Schra, Ivo van Hove. Theater van de Lage Landen tot Broadway te veel hebben gezien.

Veraart zelf noemt haar boek een ‘theaterbiografie’, en dat is allicht de beste omschrijving van wat het is geworden. Geen biografie in de klassieke zin van het woord, want over Van Hoves privéleven komen we nauwelijks iets te weten. Maar wel een biografie van zijn parcours als theatermaker. En bovenal een inzicht in hoe hij dat allemaal georganiseerd heeft. Als kunstenaar, als inspirator en als organisator.

Karin Veraart: Ivo. Regisseur, mentor, manager, Querido, Amsterdam 2018, 277 p. : ill. ISBN 9789021415390. Distributie L&M Books