Hoi, ik ben een lijn. De wonderbaarlijke architectuurverzameling van Het Nieuwe Instituut / Hoi, jij bent een ontwerper. Een doeboek voor de ontwerpers van de toekomst

9+ - Strak én speels. Recht én bochtig. Hoi, ik ben een lijn, het informatieve kijkboek over architectuur van Het Nieuwe Instituut, neemt net zo veel vormen aan als de lijnen waarover het gaat. In zes delen worden de bouwstenen van architectuur uiteengezet, gaande van ‘Lijnmeesters’, over wat het betekent architect te zijn, over ‘Vorm’, ‘Kleur’ en ‘Ruimte’, de basis van het architecturale denken, tot ‘Straat’ en ‘Stad’, over hoe woningen en gebouwen passen in een ruimer geheel. De spaarzame, vlot leesbare tekst gaat gepaard met een overvloed aan beeldmateriaal. Afbeeldingen van plannen, schetsen en maquettes tonen hoe speels en onderzoekend architectuur en bij uitbreiding ruimtelijke ordening kan zijn. Gezien de herkomst ervan, met name de architectuurverzameling van Het Nieuwe Instituut, belichten die specifiek de Nederlandse architectuurgeschiedenis met – uiteraard – heel wat aandacht voor De Stijl, maar dat neemt niet weg dat het boek ook Vlaamse kijkers een mooie inleiding biedt.

Dankzij de uiterst verzorgde vormgeving nodigt het boek uit tot uitgebreid kijken en herbekijken. De kleurrijke kaft in karton legt een gelijmde rug bloot, als een vooraankondiging van de inkijk in huizen en architectuur die je krijgt. Door het hele boek heen lopen lijnen in glanzende, doorzichtige opdruk over de pagina’s. Het frisse kleurgebruik, met zwart voor de eenvoudige hoofdtekst en fluoroze voor de meer gedetailleerde bijschriften, vergemakkelijkt de instapmogelijkheden. Zo kan de lezer het boek net als een huis via verschillende ingangen binnengaan. Alleen zonde dat in een boek dat verder van voor tot achter voor elke leeftijd geschikt is, het nawoord over de hoofden van de beoogde jonge lezers heen wordt geschreven: de positie en missie van het Nieuwe Instituut, en de rol van dit boek daarin hadden probleemloos helder kunnen worden verwoord.

Nóg speelser dan het kijkboek is Hoi, jij bent een ontwerper, het begeleidende doeboek dat in samenspel met Hoi, ik ben een lijn is uitgewerkt. Het losbladige boek wordt bijeengehouden met twee knalgele elastieken en komt met een oranje potlood, zodat niets je tegenhoudt om meteen aan de slag te gaan – of het moet de schroom zijn om in een dergelijk mooi werk aan het schetsen en ontwerpen te gaan. In dit doeboek staan zeven architecten of collectieven centraal, die elk beknopt op een fiche worden voorgesteld en gepaard gaan met duidelijke paginaverwijzingen naar het kijkboek. De opdrachten, handig voorzien van verduidelijkende symbolen, slaan een brug tussen de typische aanpak van de architect in kwestie, en nodigen uit schrijvend, tekenend en knutselend te denken, te onderzoeken, te bevragen, te ontwerpen. Mooi dat zo duidelijk wordt dat architectuur meer is dan een mooie vorm bedenken of ingewikkelde berekeningen maken, en dat het evengoed gepaard gaat met denkbeelden over hoe de menselijke omgeving en activiteiten er horen uit te zien.

Naar vorm, inhoud en concept klopt het plaatje helemaal, en maakt dit boekenduo waar wat het verkondigt: dat lijnen er overal in onze omgeving toe doen. Een lijn die heel wat informatieve boeken en hun doe-variant mogen volgen.

Behrang Mousavi en Jan Paul Schutten: Hoi, ik ben een lijn. De wonderbaarlijke architectuurverzameling van Het Nieuwe Instituut, Rubinstein/Het Nieuwe Instituut, Amsterdam 2018, 138 p. ISBN 9789047625711
Hannah Piksen en Annemiek Snelders: Hoi, jij bent een ontwerper. Een doeboek voor de ontwerpers van de toekomst, Rubinstein/Het Nieuwe Instituut, Amsterdam/ Rotterdam 2018, 68 p. ISBN 978904762572

Distributie Pelckmans Uitgevers