Rommelkatje

9+ - Een samenvatting van dit dierenverhaal van Peter Van Gestel zou perfect als scenario kunnen dienen voor een Disney-familiefilm. Een klein, schattig katje wordt opgenomen in een stadsgezin. Het sluit vriendschap met de hond van de familie, de oudere poes van het gezin houdt afstand. Wanneer het hondje bij het uitlaten verloren loopt, is het jonge katje ten einde raad en krijgt de oudere poes toch medelijden. Het hondje vindt na een paar dagen zwerven de weg terug naar huis. Eind goed, al goed. De stijl van dit verhaal is echter allesbehalve Disney en helemaal Van Gestel. De personages zijn eigenzinnig en zelfs weerbarstig, de dialogen scherp en gevat. Een heleboel informatie kan je alleen tussen de lijnen lezen: vragen worden zelden rechtstreeks beantwoord, dialogen worden plots afgebroken. Bovendien houdt Van Gestel consistent vast aan het perspectief van de dieren, en net zoals bij Cheffie is de baas van Kaat Vrancken levert dat een aparte kijk op zowel huisdieren als mensen op. Al staan de "lui" en hun "jonkies" zoals mensen en kinderen hier minder centraal dan bij Vrancken, en hebben de dieren bij Van Gestel menselijker trekjes.

Rommelkatje is een herziene versie van Slapen en schooieren uit 1999. De illustraties van Martijn Van der Linden werden speciaal voor deze uitgave gemaakt en vatten perfect de combinatie van speelse koppigheid en zachte tederheid uit de tekst. Naarmate het verhaal vordert, gaat de actie wat primeren op de dialogen. Met een paar hoofdstukken minder was dit een veel krachtiger boek geworden -- nu haalt het niet het niveau van Winterijs of Die dag aan zee.

Peter van Gestel: Rommelkatje, Querido, Amsterdam 2006, 158 p. : ill. ISBN 9789045102887. Distributie L&M Books

Oorspronkelijk verschenen in De Leeswelp