Lazarus

Het Zweedse echtpaar Ahndoril heeft onder het pseudoniem Lars Kepler reeds menig thrillerlezer op het puntje van hun stoel gebracht. Keplers boeken kenmerken zich door een stevige omvang (ook nu weer meer dan 500 pagina’s), een vlotte schrijfstijl en razend spannende, actievolle plots. Zo ook Lazarus, al balanceren de schrijvers in dit boek meermaals op het randje van de geloofwaardigheid.

In Oslo wordt in een appartement een dode man gevonden. Wanneer de politie de diepvriezer van de man opentrekt, vinden ze allerlei lichaamsdelen in diverse staat van ontbinding. De man blijkt een grafschenner te zijn, die trofeeën van zijn rooftochten in zijn diepvriezer bewaart. Daaruit blijkt dat de man ook in het graf van inspecteur Joona Linna’s overleden vrouw Summa is geweest. Vrijwel tegelijkertijd wordt Linna naar Duitsland geroepen omdat daar op een camping het lijk van serieverkrachter Fabian Dissinger is gevonden. Het blijkt dat Dissingers laatst gebelde nummer dat van Linna is. Hoewel Linna de twee slachtoffers niet kent, vormt hij duidelijk de link tussen hen. Samen met Saga Bauer van de Zweedse veiligheidsdienst gaat Linna op onderzoek en beseffen ze dat Linna’s aartsvijand Jurek Walter nog in leven is en wraak wil voor de dood van zijn tweelingbroer.

Het is de zevende keer dat de Zweedse inspecteur Joona Linna de hoofdrol speelt in de boeken van Lars Kepler. Trouwe lezers weten dat Linna in de voorgaande delen de strijd aanging met psychopaat Jurek Walter en dat heeft hem heel wat gekost: zijn vrouw liet het leven, zijn dochter verhuisde naar Parijs, en het kostte Linna zelfs even zijn vrijheid. Wie na het zesde deel, Jager, hoopte dat Linna verlost is van Walter, is eraan voor de moeite. In Lazarus is Walter weer helemaal terug en heeft hij ook een handlanger gevonden.

Na het lezen van Lazarus hink je een beetje op twee gedachten. Enerzijds is dit boek opnieuw een echte pageturner, die je niet kan wegleggen. Daarvoor zorgen de vlotte schrijfstijl, de band die je ondertussen hebt opgebouwd met Linna en Bauer en de gave van de schrijvers om op het juiste moment een cliffhanger te gebruiken. Anderzijds flirt dit boek meermaals met de geloofwaardigheid. Dat Walter plots opstaat uit de doden kan je de schrijvers in het belang van de reeks nog vergeven, maar in Linna’s zoektocht naar Walter gebeuren meermaals dingen die de wenkbrauwen doen fronsen. Zo handelt Linna steeds meer als een einzelgänger die in half Europa materiaal verstopt heeft dat hem helpt om uit Walters handen te blijven. Realisme is soms ver te zoeken en Linna werpt zich meer en meer op als een Zweedse James Bond, die acteert in een universum waarin andere wetten van geloofwaardigheid gelden.

Maar als je dat voor lief kunt nemen, zijn de boeken van Lars Kepler van het spannendste dat er momenteel te vinden is. Uiteraard eindigt ook Lazarus met een flinke cliffhanger zodat het achtste deel slechts een kwestie van tijd is. Hopelijk dan wel met een andere schurk, want Jurek Walter heeft zijn negen levens inmiddels opgebruikt.

Lars Kepler: Lazarus, Cargo, Amsterdam 2018, 539 p. ISBN 9789403133508. Vertaling van Lazarus door Edith Sybesma. Distributie Standaard Uitgeverij