De dader

15+ - In De dader groeien drie vrienden samen op in een appartementsgebouw in Berlijn. Alain, Cliff en Margarete zijn onafscheidelijk. Maar er woedt een duisternis in Cliff die niemand lijkt te kunnen tegenhouden... De roman is erg sterk door de veelheid aan flashbacks, die de lezer inzicht geven in de innerlijke conflicten van de personages.

John-Clifford, Cliff, heeft een moeilijkere jeugd dan zijn vrienden. Zijn moeder vindt haar studies belangrijker dan haar zoon, waardoor Cliff bij zijn strenge en agressieve vader moet inwonen. Als hij van school moet veranderen, sluit hij zich aan bij de rechtse Nationale Kameradschaft. Cliff voelt een duisternis in zich en hij ziet Alain als zijn tegenpool: het licht, zijn beschermengel. In een roes van waanbeelden snijdt hij de imaginaire vleugels van Alain uit zijn schouders. Alain raakt gewond en Cliff wordt opgenomen in een psychiatrische instelling.

Alain is een goede jongen. Hij focust op zijn studies en in zijn vrije tijd doet hij vrijwilligerswerk voor vluchtelingen. Hij is gefascineerd door Cliff. Als Cliff uit de instelling terugkeert, is Alain ervan overtuigd dat hij zijn leven gebeterd heeft. Cliff helpt bij een islamitisch gemeenschapscentrum en hij vindt troost en kracht in de Islam. Maar hij raakt geobsedeerd: hij gelooft dat zijn liefde voor Alain slecht is, hongert zichzelf uit en walgt van de kapitalistische westerse cultuur. Alain probeert hem op het recht pad te brengen, zoals hij al zijn hele leven doet, maar Cliffs besluit staat vast. Hij verlaat Berlijn en wordt Syriëstrijder voor de IS.

Na de terugkeer van Cliff twijfelt Margarete aan zijn intenties. Margarete is een verstandige jonge vrouw die zich aan de regels houdt. Ze geeft om Cliff en Alain, maar ze is zich ervan bewust hoe destructief hun band is. Alain volgt Cliff door de hele stad en Cliff blijft, ondanks het risico, contact zoeken met hem. Als Margarete ontdekt wat Cliff van plan is, zal ze hem moeten verraden om het goede te doen.

De dader vertelt het verhaal van een Syriëstrijder, maar dit boek is zoveel meer. Het is een roman over de fijne balans tussen goed en kwaad, het belang van moed en de kracht van vriendschap. De levendige personages worstelen met hun dilemma’s, waardoor de spanning gedurende het hele verhaal blijft toenemen. Als lezer vraag je je continu af hoever ze zullen gaan voor hun overtuigingen. Wat is Cliff precies van plan en hoe zullen Alain en Margarete hierop reageren? Aan de hand van de verschillende gebeurtenissen lost Antonia Michaelis beetje bij beetje meer informatie. Het resultaat is een intrigerende, aangrijpende en schokkende roman, die ook volwassenen zal doen stilstaan bij de psychologie van de mens en de werking van de samenleving.

Antonia Michaelis: De dader, Clavis, Hasselt 2019, 548 p. Vertaling van Die Attentäter door Roger Vanbrabant. ISBN 9789044834079