Verlaten is het derde boek
van de Brits-Australische Jane Harper, die eerder met De droogte en Wildernis twee totaal verschillende thrillers
schreef met Aaron Falk in de hoofdrol. Verlaten
vormt een op zichzelf staand verhaal. In de bloedhete outback van het
Australische Queensland wordt het lichaam van de veertigjarige veeboer Cameron
Bright gevonden. Bright ligt uitgedroogd nabij de lokale bezienswaardigheid
‘het graf van de veedrijver’ waarvan de grafzerk het enige stukje schaduw in de
ruime omgeving vormt.
Bovendien ligt Camerons lichaam pal op de scheidingslijn
tussen twee stukken land. Het ene is van hemzelf en in zijn boerderij woont ook
zijn vrouw Ilse, hun twee dochters, zijn moeder en jongere broer Bub, en enkele
werknemers. Het andere stuk land behoort aan zijn oudere broer Nathan, die
verstoten is uit de familie en net zijn zoon Xander op bezoek heeft. Camerons
auto wordt kilometers verder gevonden en het is voor zijn twee broers een
raadsel waarom de ervaren Cameron zo ver van zijn auto is afgedwaald. De lokale
politie concludeert dat het om een wanhoopsdaad gaat – in de Australische
outback kan je namelijk zelfmoord plegen door letterlijk de leegte in te lopen.
Nathan twijfelt echter, maar door zijn sociale isolement van de afgelopen jaren
heeft hij van vele dingen geen weet.
Jane Harper weet de diversiteit van
het Australische landschap uitstekend te gebruiken in haar boeken. In De droogte kreunden de personages onder
het gebrek aan neerslag, terwijl Wildernis
zich afspeelde in het dichtbegroeide landschap rond Melbourne. In Verlaten is het decor de Australische
outback waar je kilometers moet rijden om iemand tegen te komen. Locals rijden
er standaard rond met liters water in hun koffer want autopech kan zomaar eens
fataal zijn. Buitenstaanders komen er zelden en hun overlevingskansen zijn
gering. Een uitstekend decor voor een mysterieuze thriller dus, want het
radicale klimaat beperkt ook het aantal potentiële daders en de dader bevindt
zich wellicht onder bekenden.
Aanvankelijk staat het moordmysterie op een laag pitje en
leest Verlaten vooral als een roman
over een man die op zoek gaat naar de omstandigheden waarin zijn broer is omgekomen.
Daarbij moeten eerst de familiebanden worden uitgelegd, de reden waarom Nathan
verstoten is en de onderlinge relaties. Beetje bij beetje rakelt Harper meer
informatie op en krijg je een steeds duidelijker beeld van de gebeurtenissen.
Nathan Bright is een stug, ruw en zwijgzaam, maar ook sympathiek, personage dat
graag een band wil smeden met zijn zoon, die van hem vervreemd is. Daarbij
neemt hij niet altijd de beste, maar wel begrijpbare beslissingen. Je voelt mee
met Nathan wanneer zijn eigen familie hem wantrouwt. Naar het einde toe drijft
Harper de spanning op en komt Verlaten
tot een onverwachte maar geloofwaardige ontknoping.
Met Verlaten toont Jane Harper nogmaals dat het decor ook een hoofdrol
kan spelen in een roman. Met haar zorgvuldige taalgebruik en beschrijvende
stijl waan je je zelfs mee in de Australische outback. Verlaten is misschien niet het allerspannendste boek, maar het is
een mooi verteld, aangrijpend en raadselachtig verhaal waarin een gesloten,
maar hechte, familie centraal staat.
Jane Harper: Verlaten, Bruna, Amsterdam 2019, 415 p.
Vertaling van The Lost Man door Marike
Groot en Sander Brink. ISBN 9789400510821. Distributie: Standaard Uitgeverij
© 2024 | MappaLibri