Het vuur in mij

Het vuur in mij is het YA-debuut van de Amerikaanse Erin Stewart. Ze schrijft een aangrijpend verhaal over Ava, een tienermeisje dat in een huisbrand haar ouders, beste vriendin en thuis verliest. Het verhaal speelt zich af na de brand. Ava, die intussen bij haar oom en tante woont, moet voor het eerst weer naar school. Een nieuwe school bovendien.

Het slimme aan de roman van Stewart is dat de geschetste situatie voor elke tiener (en zelfs volwassene) heel herkenbaar is: je moet naar een nieuwe school, bent onzeker over je uiterlijk en worstelt met je zelfbeeld en zelfacceptatie. In het geval van Ava vergroot Stewart al die gevoelens uit. Door de brand is een groot deel van Ava’s gezicht en lichaam bedekt met littekens. Ze heeft daardoor het gevoel dat haar verleden letterlijk van haar gezicht af te lezen valt. De littekens zorgen er ook voor dat ze zich nog onzekerder voelt over zichzelf dan de doorsnee tiener sowieso al is.

Ava ziet zichzelf als een monster. Ze probeert menselijk contact zoveel mogelijk te vermijden, ook op school. Dan ontmoet ze een meisje dat ook littekens heeft. In tegenstelling tot zichzelf draagt Piper haar littekens, die weliswaar minder zichtbaar zijn, met trots. Samen met Piper probeert Ava zichzelf te aanvaarden zoals ze is. Ze wil zich niet langer laten bepalen door het vuur dat haar leven verwoest heeft, maar gaat langzaamaan op zoek naar het vuur in zichzelf. En onderweg ontdekt ze dat ook minder zichtbare littekens grote sporen kunnen nalaten.

Stewart heeft voor deze roman lange gesprekken gehad met overlevers van een brand en dat merk je. De manier waarop Ava en Piper naar zichzelf en hun situatie kijken, geeft uiting aan een complex zelfbeeld. Als lezer krijg je op die manier een inkijk in een wereld die ver van je afstaat, zonder dat daar overdreven emotie aan te pas komt. De auteur slaagt er ook in om sterke bijrollen neer te zitten. De manier waarop Ava’s oom en tante voor haar zorgen, maar tegelijk nog steeds rouwen om hun dochter die omkwam in dezelfde brand, is hartverscheurend.

Het vuur in mij is een YA-roman die veel tieners zal aanspreken. Niet alleen door het onderwerp, maar ook door de vlotte stijl. Je kunt je makkelijk met Ava identificeren, ook al heb je in de verste verte niets te maken met haar situatie. Uiteindelijk moet iedereen op zoek naar het vuur in zichzelf, hoe hobbelig die weg soms ook kan zijn.

Erin Stewart: Het vuur in mij, Gottmer, Haarlem 2019, 377 p. Vertaling van Scars like wings door Elise Kuip. ISBN 9789025770778. Distributie L&M Books