Slaap lekker!

3+ - Het aantal boeken over kinderen die niet willen slapen lijkt eindeloos. Het ‘beruchtste’ voorbeeld is misschien wel Go the Fok to sleep van Adam Mansbach, met illustraties van Ricardo Cortés (vertaald als Ga nu *** slapen! door Aaf Brandt Cortius, Leopold 2013). Daar doet Slaap lekker! aan denken, al is de uitwerking in woord én beeld toch anders.

Het vertrekpunt is wel hetzelfde: een ouder die steeds radelozer wordt omdat zijn/haar kind maar niet wil slapen. Op de linker pagina’s kun je lezen wat die het kind toeroept, gedrukt in grote, vette hoofdletters met de nodige uitroeptekens en toevoegingen in crescendo van ‘toe dan’ over ‘alsjeblieft’ tot ‘aargh’ en ‘ik word gek’.

De originaliteit van het boek steekt echter veel meer in de interactie tussen wat het kind antwoordt en hoe dat antwoord verbeeld wordt in de illustraties. Op de rechterpagina tegenover de woorden van de ouder zie je telkens een geschetste deur in zwart-wit met daaronder de reactie van het kind in kleur, bijvoorbeeld ‘Nee! Ik moet mijn knuffel nog instoppen.’ Op de volgende dubbele pagina komt die kleur terug in de droombeelden van de jongen, in het eerste tafereel twee grote, bruine beren die hem knuffelen. Verder in het boek verjaagt hij als ridder boze dromen, telt hij de sterren als ruimtevaarder, trotseert hij de kou op de zuidpool, krijgt hij het warm als brandweerman enzovoort. Uiteindelijk valt hij in slaap in een kamer vol kleurrijke dromen, gebogen boven het boek ‘Slaap lekker’. De reactie van de ouder is herkenbaar: ‘Eindelijk! Je slaapt. Oef …’ Maar natuurlijk staan die drie puntjes er niet voor niets. De laatste illustratie is een extra leuke vondst.

Vast en zeker zijn het de illustraties die dit slaap-lekker-boek bijzonder maken. Maar ook de tekst is trefzeker verwoord. Wat mij betreft mocht de naam van tekstschrijfster Sylvia Vanden Heede dan ook op de titelpagina in plaats van in het colofon.

Sylvia vanden Heede, Mattias De Leeuw: Slaap lekker!, Lannoo, Tielt 2019, 36 p. : ill. ISBN 9789401460613