In slaap gevangen

De achttienjarige Samuel heeft zich zwaar in nesten gewerkt. Door een reeks ongelukkige gebeurtenissen is hij verschillende pakketjes drugs van een meedogenloze drugsbaron kwijtgeraakt. En deze wil natuurlijk zijn kostbare goed te allen prijze terug. Het komt tot een confrontatie waarna Samuel vlucht met het drugsgeld. Hij kan niet terug naar zijn moeder want die heeft hem buiten gegooid toen ze zijn criminele activiteiten ontdekte en ook zijn vriendinnetje heeft hem gedumpt.

Met een gestolen motorfiets belandt Samuel in het Zweedse kustdorpje Stuvskär waar hij een baantje vindt als verzorger van een verlamde jongen. Jonas verkeert sinds een verkeersongeluk in een vegetatieve staat en wordt thuis verzorgd. Zijn moeder, Rachel, zoekt iemand om overdag op Jonas te passen en hem voor te lezen. In ruil voor kost en inwoon besluit Samuel dat dit de ideale plek is om onder de radar van de Stockholmse drugswereld te blijven.

Camilla Grebe heeft inmiddels vier solothrillers op haar naam staan waarvan er twee tot Zweedse thriller van het jaar werden uitgeroepen. In slaap gevangen – na De minnares en Dagboek van mijn verdwijning het derde boek dat naar het Nederlands werd vertaald – valt uiteen in zes delen die elk beginnen met een citaat uit het Bijbelse boek ‘Jona’. Profeet Jona wordt opgegeten door een grote vis en zal drie dagen in zijn maag verblijven, een duidelijke parallel met Jonas die gevangenzit in zijn eigen hulpeloze lichaam. Door zulke subtiele verwijzingen laat Grebe haar lezers meespeuren naar de ware toedracht. Want het mag duidelijk zijn dat Rachel iets voor Samuel achterhoudt en dat hij in Stuvskär ook niet veilig blijkt te zijn.

Ongeveer halfweg neemt het verhaal een plotse wending waardoor In slaap gevangen een soort Scandinavische Misery van Stephen King wordt en de drugswereld niet het grootste probleem van Samuel blijkt te zijn. Ondertussen heb je een band opgebouwd met de personages want Grebe neemt de tijd om ze diepgang mee te geven. Samuel komt eerst over als een nietsnut die zichzelf in problemen heeft gebracht en zijn verdiende loon krijgt. Beetje bij beetje leren we echter dat Samuel gevoeliger is dan hij zich voordoet en dat hij niet altijd bewust de verkeerde keuze heeft genomen in het leven. Dat maakt zijn transformatie van kruimelcrimineel naar verzorgende van Jonas ook geloofwaardiger. Ook Samuels moeder, Pernilla, komt veel aan het woord. Aanvankelijk vindt ze dat haar zoon genoeg kansen heeft gehad, maar haar moederinstinct vertelt haar dat Samuel haar nodig heeft waarna ze zelf op onderzoek uitgaat. Ook zij maakt een transformatie door, van voetveeg naar een krachtige vrouw, die het heft in eigen handen neemt.

Als derde volgen we het verhaal van politieman Manfred die samen met zijn veel jongere vrouw Afsaneh een jong dochtertje, Nadja, heeft. In het eerste hoofdstuk valt Nadja uit het raam en belandt ze in een diepe coma. Het zet niet alleen de relatie van Manfred en Afsaneh onder druk, maar de toestand van Nadja spookt ook door Manfreds hoofd wanneer zijn team belast wordt met het onderzoek naar een paar lijken van jongemannen die aanspoelen.

In slaap gevangen komt traag op gang, maar door de zorgvuldige opbouw van het verhaal en Grebes detailrijke stijl, stoort dit nooit. Integendeel, het geeft de tijd om de personages en hun motieven te begrijpen. Samuel, Pernilla en Manfred zijn karakters van vlees en bloed die elk met hun demonen kampen, maar er het beste van proberen te maken met de middelen die het leven hen aanreikt. Uiteindelijk komt in het tweede deel van In slaap gevangen alles mooi bij elkaar en stevent het boek af op een spannend einde.

Camilla Grebe: In slaap gevangen, Cargo, Amsterdam 2020, 459 p. Vertaling van Dvalan door Ydelet Westra. ISBN 9789403176901. Distributie: Standaard Uitgeverij