Het verloren veulen

10+ - Het verloren veulen is het tweede deel van de serie De paarden van Olympus door Kallie George. Het hoofdpersonage Pippa werd in deel één - Pippa’s race (2019) - verbannen naar het rijk der stervelingen aan de voet van de Olympus. Wanneer ze tijdens een storm een gevleugeld veulen vindt, denken de dorpelingen dat er een vloek op rust. Ze willen het veulen offeren aan de goden. Pippa beslist dat ze het gevleugelde veulen terug moet brengen waar het hoort en vertrekt naar de godenberg. Onderweg ontmoet ze Hero, een afstammeling van Hercules. Samen ontdekken ze dat er in de godenwereld een oorlog heerst. Ze krijgen de opdracht om te helpen de vrede te herstellen. Het verloren veulen is een verhaal over jaloezie, oorlog en je eigen sterktes ontdekken.

Dit boek is een kruising van de bekende boekenreeksen over paarden en de eveneens populaire bewerkingen van de Griekse mythologie. Deze kruising is een originele vondst van Kallie George. Toch komen de verhalen van de Griekse mythologie slechts terloops aan bod in terugwijzingen over het verleden van de goden. De godenwereld dient vooral als setting voor dit verhaal met fantasy-elementen. Om de lezer echt de verhalen bij te brengen van de Griekse mythologie blijft het boek te veel aan de oppervlakte. Het boek verliest wat aan spanning doordat de goden vaak tussenkomen om de problemen van de hoofdpersonages op te lossen, hoewel dat natuurlijk bij het genre van de mythe past. De karaktertekening van Pippa en Hero is daardoor helaas niet erg sterk. Leuk is dan weer hoe de Griekse goden op bepaalde momenten als gewone mensen worden voorgesteld.

Mooie zinnen en een gelaagd verhaal moet je als lezer niet verwachten. Ook blijft de lezer die deel één niet kent af en toe op zijn honger zitten. Soms geeft Pippa vage aanwijzingen over wat er in het eerste boek gebeurde, maar in het algemeen blijft de lezer in het ongewisse. Zo wordt er meermaals terugverwezen naar de verbanning van Pippa uit de godenwereld, maar wordt er nergens een tipje van de sluier opgelicht over de reden. Ten slotte bevatten de laatste pagina’s uitleg over de paardensterrenbeelden. Op het eerste zicht lijkt dit een interessant extraatje waarvan de lezer bij kan leren, maar opzoekwerk leert helaas dat enkel het sterrenbeeld Pegasus echt bestaat.

Kallie George: Het verloren veulen, Gottmer, Haarlem 2020, 198 p. ISBN 9789025768355. Vertaling van The Colt of the Clouds door Linda Broeder. Distributie L&M Books