Kunnen bergen krimpen?

6+ -

'Vissen en zeedieren zijn gek op dikke goudgele frietjes in een puntzak. Elke vrijdag, na de zwemles, bestellen ze een vol zakje in een van de vele onderwaterfrituren op de bodem van de zee. […] Maar eigenlijk zit het zo : het water van rivieren die in zee uitmonden schuurt langs rotsen, rivierbeddingen en de bodem. Zo komt er zout los, dat meegevoerd wordt naar zee […]’

In de reeks ‘Wijze Weetjes’ zet het trio Katrijn De wit (auteur), Inge Rylant (illustrator) en Laura Bergans (grafisch ontwerper) hun tweede boek op de plank. In hun eerste, Mag je haaien aaien? serveerden ze de kinderen een antwoord op verrassende vragen uit het dierenrijk. Waarom een kip een kam op zijn kop heeft, bijvoorbeeld. Kunnen bergen krimpen? brengt het antwoord op de onbevangen verwondering over de wijde wereld. ‘Waarom is de zee zo zout?’ en ‘Staan er zandkastelen in de woestijn?’. In één spread staan een klinkklaar onzinnige én een wetenschappelijke verklaring als antwoord klaar. Zo wordt de harlekijn-lezer en de professor-lezer samen gepord. Dat levert ongetwijfeld gymnastiek voor de mentale lenigheid op!

Qua vormgeving, lettersetting, bladschikking is de uitgezette lijn van het eerste boek kaarsrecht doorgetrokken. Je weet wat je kunt verwachten. Ook dit keer staat de vraag in grote zwarte letters speels op de ruime witvlakte van de tekstpagina. Leuk hoe ook de letters ‘w a a i e n’ uit elkaar lijken te drijven. Ook gebruikt Inge Rylants opnieuw helle kleurvlakken om de lezer mee te nemen in de kunst van haar minimalistische illustraties. Heel soms geven knipoogdetails - zoals een schijfje citroen als de zon - de beelden iets lichtvoetigs. Net als in Mag je haaien aaien? is de rechter pagina openklapbaar en vindt het detailbeeld op de voorzijde zijn ruimere plek in het opengeklapte beeld.

Lichtvoetig is ook de tekst waarmee Katrijn De Wit de lezer meeneemt in haar verbeeldingswereld. Een assonantie hier, een alliteratie daar voeren je soepel mee in de stapel bijvoeglijke naamwoorden. Heel anders is de wetenschappelijke uitleg. Sec -- maar niet té droog --, to the point en zonder moeilijke woorden te mijden, schreef Katrijn hoe het werkelijk zit.

Bij de reeks ‘Wijze weetjes’ hoort de website wijzeweetjes.be. Na de lancering van Mag je haaien aaien? posten heel wat kinderen de gekste vragen aan het team De Wit-Rylants-Bergans. En dat kunnen ze nog steeds doen. Een selectie uit de ingezonden vragen wordt verwerkt in volgende edities. Boek nummer drie ligt al op de ontwerptafel en draagt de veelbelovende titel Komt oude kaas van oude koeien? (te verschijnen in het najaar).

Omdat een real-live boeklancering wegens coronamaatregelen onmogelijk was, werd er een creatief alternatief bedacht: een familiezoektocht door Antwerpen naar Wijze-weetjesposters. Op de website lees je er alles over.

Katrijn De Wit, Inge Rylant, Laura Bergans: Kunnen bergen krimpen?, Van Halewyck, Kalmthout 2020, 20 p. : ill. ISBN 9789463831604. Distributie Pelckmans Uitgevers