De mensen boven ons

Een maand na haar vijfentwintigste verjaardag vindt Libby Louis Jones een brief van advocatenkantoor Smithkin, Rudd & Royle op haar deurmat. Daarin wordt droogweg gemeld dat ze als trustee van Henry en Martina Lamb een huis aan Cheyne Walk in Chelsea erft. De andere twee erfgenamen – Libby’s zus Lucy en broer Henry – hebben zich niet op tijd aangemeld voor de trust en dus is alles voor haar. De eenvoudige Libby met doodnormale baan en trotse bezitster van een piepklein tweekamerappartement in een bescheiden buurt, is plots eigenaar van een groot huis in de chicste straat van Chelsea. Naast het huis krijgt ze van de advocaat ook nog een krantenartikel met de titel ‘Socialite en echtgenoot dood na zelfmoordpact. Tienerkinderen vermist, baby levend aangetroffen.’ De baby in kwestie blijkt Libby te zijn, van haar broer en zus werd niets meer vernomen.

Om te weten te komen hoe het huis in handen komt van Libby, neemt Lisa Jewell je mee terug in de tijd. Aan het einde van de jaren ’80 erft Libby’s vader Henry geld van zijn vader, waarop hij meteen het huis in Chelsea koopt en de rest van het geld spendeert aan de inrichting. Henry’s kinderen, Henry en Lucy, gaan naar de duurste school in Londen en het leven lacht de Lambs toe. Totdat plots de ietwat eigenaardige zangeres Birdie op de stoep bij de Lambs staat. Deze komt met haar groep Original Version een videoclip opnemen in het herenhuis, maar weken later logeert Birdie er nog. Net als haar vriend Justin die inmiddels ook in het huis is ingetrokken en beetje bij beetje het hele gezin zijn strenge regels oplegt.

De mensen boven ons springt voortdurend heen en weer tussen heden en verleden en tussen verschillende plaatsen. Er is immers nog een verhaallijn waarin Lucy samen met haar kinderen in het zuiden van Frankrijk verblijft. Lucy heeft geen geld om voor haar kinderen te zorgen en moet zich tot haar schaamte wenden tot haar ex. Aan het begin van het verhaal krijgt Lucy de melding in haar gsm dat ‘de baby 25 is’. Daarnaast vertelt haar broer Henry de feiten in het verleden, maar weten we niet wat er met hem in het heden aan de hand is. Het is opletten voor de lezer voor alle tijdssprongen.

Lisa Jewell schreef voorheen chicklitromans, De mensen boven ons is haar tweede uitstap in het thrillergenre. Het uitgangspunt is origineel, een welgevoede baby wordt gevonden naast drie lijken die al enkele dagen dood zijn. Wie heeft er intussen voor de baby gezorgd? De uitwerking is echter een beetje minder. Het boek blijft niet boeien en omdat de personages te ver afstaan van de lezer, kan het je eigenlijk ook niet echt schelen wat hen overkomt.

Aan het begin is er voldoende mysterie om je te intrigeren maar halverwege zakt het een beetje in, gaat het tempo eruit en gaat het boek richting feelgoodroman. Dan valt ook op dat de personages niet altijd even consequent handelen en soms erg vreemde beslissingen nemen (bv. waarom hebben broer Henry of zus Lucy het huis voordien niet geclaimd?). Lichtjes ontgoochelend dus.

Lisa Jewell: De mensen boven ons, Bruna, Amsterdam 2020, 367 p. ISBN 9789400512313. Vertaling van The Family Upstairs door Ineke de Groot. Distributie: Standaard Uitgeverij