Voormalig burgemeester van New York Frank Avellino wordt
thuis vermoord met enkele rake messteken. Binnen de minuut krijgen de
hulpdiensten twee telefoontjes waarin de moord wordt gemeld: eentje van zijn
dochter Alexandra en eentje van zijn dochter Sofia. De twee zussen zijn tijdens
de feiten allebei bij Avellino thuis en beschuldigen elkaar van de moord op hun
vader. Het forensisch materiaal is duidelijk: een van de twee is de dader. Van
Sofia werd er een haar in een van de wonden van Avellino gevonden, van
Alexandra wordt dan weer een bijtwond op het slachtoffer gevonden. Of spannen
ze misschien samen?
Elke advocaat rechtszaken in New York en omgeving wil de zaak binnenhalen
en een van de zussen vertegenwoordigen. De media-aandacht is immers immens en
een goede afloop kan je carrière maken. De stille, mysterieuze Sofia Avellino
kiest voor Eddie Flynn, een ervaren rot in het vak, maar ook iemand die zich
niet laat doen door status, geld of macht. Het grote advocatenbureau Levy,
Bernard & Groff vertegenwoordigt Alexandra Avellino, de zus die haar leven
het best in de hand lijkt te hebben. De openbare aanklager is Wesley Dreyer,
een strever die altijd probeert op een goed blaadje te staan bij de rechter. De
eerste taak van de advocaten is om uit te maken of de zussen een gezamenlijk of
een apart proces zullen krijgen. Voor Dreyer is één proces beter want dan is
hij zeker van minstens één veroordeling.
Met Fifty fifty heeft
voormalig advocaat Steve Cavanagh na Dert13n (2019) en Verdraaid
opnieuw een knappe en spannende thriller geschreven waarin hij de lezer
constant op het verkeerde been zet. Het boek wordt verteld door verschillende
personages zodat het perspectief constant wisselt en bepaalde gebeurtenissen in
een ander licht komen te staan. Als eerste is er Eddie Flynn, die ook in
eerdere boeken van Cavanagh al de hoofdrol speelde. De tweede verteller is Kate
Brooks, een jonge advocate in dienst van Levy, Bernard & Groff, die op haar
werk te maken krijgt met seksuele intimidatie. En ten slotte is er een derde
verteller die wordt aangeduid als ‘zij’ en de dader is. Haar identiteit kan
Cavanagh tot de laatste pagina’s geheim houden.
Fifty fifty heeft een
spanningsboog die gedurende het hele boek strak aangespannen staat. Ondanks het
feit dat veel scènes zich afspelen in de rechtbank, kan Cavanagh ook deze
scènes spannend houden door zijn eigen ervaring als advocaat te gebruiken. Door
zijn beschrijvende, filmische schrijfstijl zie je de gebeurtenissen voor je
ogen afspelen. Met Eddie Flynn heeft Cavanagh ook een boeiende hoofdpersoon in
handen. Flynn is niet zo glad als de typische advocaat doorgaans wordt
voorgesteld, maar loopt buiten de rechtszaal rond op sneakers. Zijn groot
rechtvaardigheidsgevoel, zijn menselijkheid en humor maken van Flynn een ruwe
bolster met een zachte pit en een sympathiek personage.
De boeken van Steve Cavanagh
zitten in elkaar als een perfect geconstrueerde puzzel met enkele onverwachte plottwists.
Net als Flynn en Brooks wordt de lezer voortdurend heen en weer geslingerd
tussen beide zussen. Of zoals Flynn het verwoordt na de slotpleidooien: ‘Voor
het eerst kon ik de juryuitspraak niet voorspellen. Ik zat er te dicht bovenop.
Het kon volgens mij beide kanten op gaan. Een uitspraak alsof je een muntje
opgooide. Het was fifty fifty.’ In de laatste hoofdstukken vallen alle stukjes uiteindelijk
netjes in elkaar en kan je terugbladeren om te zien of je iets gemist hebt.
Onnodig om te zeggen dat het uitkijken is naar het volgende boek van Steve
Cavanagh.
Steve
Cavanagh: Fifty fifty, Luiting Sijthoff, Amsterdam 2020, 398 p. ISBN 9789024589999. Vertaling van Fifty Fifty door Betty Klaasse en Martin
Jansen in de Wal. Distributie: VBK België
© 2024 | MappaLibri