Verdwenen

Zestien jaar geleden verdween de negentienjarige Annika Johansson na een nachtje uit op weg naar huis. De zaak werd nooit opgelost en Johansson werd nooit teruggevonden. Rechercheur Tess Hjalmarsson, die aan het hoofd staat van een klein team van de Zweedse politie dat cold cases probeert op te lossen, wil de zaak van Johansson nog eens grondig uitspitten. Al was het maar om haar moeder, Anita, zekerheid te kunnen geven dat haar dochter niet meer leeft en ze verder kan met haar leven.

Ondertussen moet Hjalmarsson ook bijspringen bij de zaak van de Valby-verkrachter die opereert in de streek rond Malmö. ’s Morgens vroeg dringt de dader het huis van willekeurige vrouwen binnen waarna hij hen overmeestert en aanrandt. Zijn werkwijze doet denken aan een serieverkrachter die enkele jaren daarvoor actief was rond Kopenhagen. Heeft de dader zijn actieterrein verlegt van Kopenhagen naar Malmö? Hjalmarsson zal moeten samenwerken met de Deense politie en de excentrieke Deense profiler Carsten Morris. En wanneer er vingerafdrukken van een van de verdachten van de zaak van Annika Johansson in de zaak van de Valby-verkrachter opduiken, kan Hjalmarsson misschien twee dossiers in een klap afronden.

Tina Frennstedt is een van de bekendste misdaadjournalisten van Zweden. Momenteel werkt ze in Stockholm bij de Zweedse televisie, maar ze is opgegroeid in de Zuid-Zweedse provincie Skåne. Naast Malmö ligt ook Ystad in Skåne en die plek kennen we natuurlijk uit de Wallander-boeken van Henning Mankell. De Zuid-Zweedse kustenstreek is voor thrillerliefhebbers dus niet onbekend en met Kopenhagen ligt ook het buitenland maar een brug verder. Het merendeel van Verdwenen speelt zich af in Malmö, ook Hjalmarsson woont er. Maar Hjalmarsson is met haar partner Marie Erling vaak onderweg van het ene plaatsje naar het andere en Frennstedt geeft daarbij veel aandacht aan het idyllische voorbijtrekkende landschap en treffende beschrijvingen van de kleinere dorpjes.

Ook het privéleven van de personages krijgt de nodige aandacht. Zo voelt Hjalmarsson zich gevangen in haar relatie met haar Griekse vriendin Eleni en denkt ze nog constant aan haar ex Angela. Erling heeft daar haar mening over, maar ook zij kent de nodige turbulentie op privévlak want ze heeft constant ruzie met haar man. Frennstedt besteedt veel aandacht aan het privéleven van de speurders. Dat helpt om je in te leven, het zijn tenslotte ook maar mensen van vlees en bloed, maar het vertraagt ook wel het verhaal. Het verhaal zit goed in elkaar, de plot is goed opgebouwd, maar het wordt nergens echt nagelbijtend spannend. Op zich zit het verhaal wel goed in elkaar en moet dit het eerste deel van een langlopende serie worden.

Verdwenen
is het eerste deel van wat een langlopende serie moet worden. Het is een goed begin om de personages te leren kennen, in het volgende deel mag Frennstedt wel een versnelling hoger schakelen op het vlak van spanning en plot.

Tina Frennstedt: Verdwenen, HarperCollins, Amsterdam 2019, 398 p. ISBN 9789024590032. Vertaling van Cold Case: Försvunnen door Neeltje Wiersma. Distributie: Agora Books