De Zon. Van zonnegoden tot sterrenkijkers

6+ - Sterrenstof is de basis van alles in het heelal en dus ook van De Zon. Van zonnegoden tot sterrenkijkers, van Peter Goes:

‘Wanneer een ster implodeert, haalt ze nog eens diep adem en slingert ze haar buitenste lagen vol kleine deeltjes de ruimte in. Die kleine deeltjes zijn de bouwstenen van alles wat leeft. We bestaan dus allemaal uit sterrenstof.’

Met deze woorden start dit bijzondere boek. Je zou de openingstekst in eerste instantie mis kunnen lopen, in een klein letterkorps, enigszins verscholen onder de inhoudsopgave. Een inhoudsopgave die overigens wel heel welkom is om de lezer door dit boek heen te navigeren. Als vanzelf wordt de lezer daar naartoe terug gebracht.

Door zijn eerdere werken Rivieren en Tijdlijn (Lannoo 2015) weten we al dat Goes indrukwekkende non-fictie boordevol informatie en illustraties maakt. Zijn nieuwe boek is wederom een plaatje en dat begint al bij het omslag en de schutbladen.

Terwijl de dagen steeds korter worden en de zon zich minder laat zien, wordt de lezer verwarmd door de gloeiende cover van dit boek. Bijna volledig in roodtinten maar met een grote geel-oranje zon in het midden. En die steelt de show. Voor de lezer, maar ook voor de mensen die vol bewondering (en zonder enige oogbescherming!) naar de vuurbol in de lucht kijken. Op iedere bladzijde komt de lezer de vriendelijke, cartoonachtige mensfiguren tegen die het ongrijpbare en oneindige van de sterren, iets dichterbij brengen.

Ieder hoofdstuk heeft een eigen kleur en alle spreads zijn volledig gevuld. Hiermee blijft de maker dicht bij zijn bekende stijl. Die is zo herkenbaar, eigen én bijzonder, dat je daar zeker niet zomaar op uitgekeken raakt. Goes heeft een indrukwekkende 999 cm2 per bladzijde om te gebruiken, dus daar kan hij een hoop op kwijt. En dat doet hij gelukkig ook, er is genoeg te vertellen.

De ontdekkingsreis naar verklaringen over de zon en de sterren start in de prehistorie, bij de eerste astronomen die de sterrenstanden observeerden en daardoor al vroeg seizoenen konden markeren. Lezers kunnen in dit deel van het boek leren over de Chinezen die de hemel opdeelden in 28 huizen; over de Grieken die zochten naar wiskundige modellen om waarnemingen te kunnen bewijzen; over Maya’s die bijzonder nauwkeurige astronomische waarnemingen deden. En de tocht gaat nog verder: langs Egyptenaren, islamitische geleerden, Inca’s, Babyloniërs en nog veel meer vroege geïnteresseerde sterrenkijkers. Via de onstuimige middeleeuwen tot het nu. Een beknopte geschiedenis van de astronomie, die de eerste 29 pagina’s uit het boek beslaat.

De hoofdstukken erna zijn gewijd aan uiteenlopende onderwerpen rondom onze zon en andere sterren. Van licht, hemelse lichtverschijnselen en energie tot zonnevlammen, zonnewind en zonsverduisteringen. Ieder zon-gerelateerd onderwerp lijkt langs te komen en dat levert bijna overweldigend veel informatie op. Soms weet je even niet waar je op de pagina moet beginnen. Zo erg is dat gelukkig niet, want bijna ieder stukje informatie is los van al het andere te lezen en starten met het bekijken van illustraties is ook al heerlijk.

Dit is een echt door- en terugbladerboek dat niet van voor naar achter gelezen en bekeken hoeft te worden. Een fijn boek voor in de schoolbibliotheek én natuurlijk op de eigen boekenplank.

Peter Goes: De Zon. Van zonnegoden tot sterrenkijkers, Lannoo, Tielt 2021, 73 p. : ill. ISBN 9789401471282