Misdaad

BOEKEN NR. 4, APRIL 2023

Emma Haughton: De retraite

door Karen Vandyck

Na haar thrillerdebuut Het donker dat zich afspeelt op het desolate Antarctica, neemt Emma Haughton de lezer in De retraite opnieuw mee naar een afgelegen gebied. Deze keer zijn de personages niet omringd door ijs en sneeuw, maar door zand en kaktussen. Middenin de Mexicaanse woestijn staat immers de Sanctuary, een afgesloten afkickcentrum waar de rijken der aarde ver weg van alle aandacht in alle stilte en afzondering kunnen afkicken van hun verslavingen. Er wordt groepstherapie en individuele therapie aangeboden, er is permanent een arts aanwezig, maar er is ook een luxueus zwembad en een van de therapieën is een hallucinerende trip door het eten van champignons.  

Het is hier dat hoofdpersonage Zoey gedesoriënteerd wakker wordt na een nachtje stappen in Manhattan. Tot haar grote verbazing ligt ze niet in haar bed in de East Village, maar in een kleine, benauwende kamer met witte muren en zonder de typische straatgeluiden van New York. Van het personeel van de Sanctuary verneemt ze wat het complex is en langzaamaan leert ze ook de andere patiënten kennen. Voor Zoey blijft het echter een groot raadsel hoe ze in het afkickcentrum terecht is gekomen. En vooral wie voor haar verblijf betaald heeft. Het blijft alleen niet enkel bij een zoektocht naar wie Zoey’s geheime financierder is, maar al snel wordt het ook een zoektocht naar een moordenaar wanneer er in het zwembad van de Sanctuary een lichaam wordt gevonden. Plots begint iedereen zich vreemd te gedragen en lijkt het wel of er iemand wil dat Zoey niet te dicht bij de waarheid komt.
 
Thrillers die zich afspelen op desolate lokaties zijn weer helemaal in. Het succes van escape rooms is daar niet vreemd aan. Een beperkt aantal personages en een enkele setting kunnen een nadeel zijn, maar wanneer de plot goed doordacht is en alle puzzelstukjes netjes in elkaar passen, zijn dit ontzettend boeiende boeken om te lezen. Emma Haughton maakt hier voor de tweede keer gebruik van het concept dat de personages niet zomaar wegkunnen en geen hulp van buitenaf kunnen inroepen.
 
Er hangt lang een waas van geheimzinnigheid rond het hoofdpersonage Zoey. Hoe is ze er terechtgekomen en wie betaalt haar verblijf? Maar bovenal, is ze een betrouwbare verteller na haar black-out en aankomst in de Sanctuary. Ook de andere patiënten en personeel laten nooit het achterste van hun tong zien, en even snel als Zoey toenadering tot iemand zoekt, zijn de anderen een aantal bladzijden verder weer hun afstandelijke zelf. Het houdt de mysterieuze sfeer overeind, maar zorgt ook voor weinig vaart in het boek en het maakt de personages onbereikbaar.
 
Net als in Het donker focust Haughton erg op de dynamiek in de groep die langzaamaan verschuift van onbekendheid en onwetendheid naar bezorgdheid en achterdocht. Zoey is daarbij de ogen en oren van de lezer en samen met haar ontdek je langzaamaan dat sommigen op de Sanctuary een verborgen agenda hebben. Haughton schrijft mooi en sfeervol en het is vooral dankzij haar schrijfstijl dat het boek eruit springt. Het verhaal is goed, maar ook niet buitengewoon origineel en spannend en critici zullen zeggen dat Haughton haar kunstje van Het donker gewoon heeft overgedaan in een andere setting. Het is nu aan de Britse om in haar derde boek toch iets origineler uit de hoek te komen.
 
Emma Haughton: De retraite, Luitingh Sijthoff, Amsterdam 2022, 352 p. ISBN 9789021031422. Vertaling van The Sanctuary door Jan Mellema. Distributie: VBK België

deze pagina printen of opslaan

Nieuwe recensies



ontwerp: Ann Van der Kinderen   |   programmatie: dataweb   |   © MappaLibri