Poëzie

BOEKEN NR. 4, APRIL 2023

Johanna Pas: Was, of Hoe ik mijn huid verloor

door Dirk De Geest

Johanna Pas is alvast in Vlaanderen een publieke figuur door haar werk als activiste voor de LGBTQ+-beweging, in het bijzonder als zaakvoerder van de voormalige Antwerpse boekhandel ‘Kartonnen Dozen’. Veel minder bekend zijn haar literaire activiteiten. Met de publicatie van de dichtbundel Was zal daarin ongetwijfeld snel verandering komen. Was is inderdaad een bundel met boeiende en indringende gedichten, waarin het thema van de fluïde identiteit een centrale rol speelt. Hoewel de bundel overduidelijk autobiografisch is en nauw verweven is met het leven van de auteur – haar genderidentiteit, haar ziekte, haar familiebanden – doet Pas er alles aan om dat louter persoonlijke niveau te overstijgen en aan haar teksten een universelere dimensie te geven.  

In vier afdelingen overloopt zij haar leven, waardoor Was een soort van bildungsverhaal lijkt te presenteren. De eerste reeks gedichten brengt de kindertijd op het toneel, met een ik dat zich een buitenstaander voelt en de bestaande (verstarrende) structuren die menselijke verhoudingen vastleggen gadeslaat. Het kinderlijke perspectief neemt soms de proporties aan van een sprookje of fantasieën over een andere afkomst, maar tegelijk schuift er de blik van de volwassen dichter over: wat aanvankelijk ontwapenend leek wordt daardoor ontmaskerd als naïef of ironisch. Die positie blijft in alle gedichten van de bundel werkzaam en draagt bij tot allerlei betekenisnuances. Het ik analyseert haar eigen bestaan, maar tegelijk probeert zij inzicht te krijgen in de manier waarop de wereld in elkaar zit: hoe macht en gender met elkaar zijn verbonden, hoe individuen voortdurend ‘gesocialiseerd’ worden, hoe moeilijk het is om ‘jezelf ‘ te vinden, temeer daar zo’n persoon tot stand komt in relatie tot een steeds wisselende wereld. Het zijn belangwekkende eigentijdse kwesties, en in die zin is deze poëzie tegelijk actueel en universeel.  
 
Gaandeweg komt daarbij het thema van de kwetsbaarheid als dominant naar voren. Dat heeft niet alleen betrekking op de breekbaarheid van relaties, maar wint aan intensiteit door de levensbedreigende ziekte die de vanzelfsprekendheid van het bestaan bedreigt. In het licht van het mogelijke einde is er nood aan bezinning, aan een blik die zowel achteruit als vooruit kijkt. De mens lijkt te verworden in dat proces van aftakeling en onzekerheid, maar tegelijk wint de levenskracht aan intensiteit en aan betekenis. Het is alsof het ik nu pas echt de gelaagdheid van het bestaan kan vatten en onder woorden brengen, met veel inzicht in het proces van verwerken en verwoorden.  
 
Pas schrijft intimistische verzen die tegelijk aangrijpen, die als het ware een nieuwe huid vormen voor het ik maar ook voor de lezer. Haar gedichten hebben iets vanzelfsprekends, ze lijken nauwelijks gezocht, maar hun trefzekerheid is het werk van vijlen en polijsten. Thematisch kiest de auteur voor authenticiteit en niet voor romantische verbloeming, maar net die openheid maakt haar verzen zo levensecht. Pas is alvast een aanwinst voor onze poëzie.  
 
Johanna Pas: Was, of Hoe ik mijn huid verloor, Poëziecentrum, Gent 2023, 47 p. ISBN 9789056550806 

deze pagina printen of opslaan

Nieuwe recensies



ontwerp: Ann Van der Kinderen   |   programmatie: dataweb   |   © MappaLibri