Op
het privé-eiland Aura in de buurt van het Griekse eiland Mykonos, bevindt zich
een bont gezelschap. Het zijn om te beginnen Lana Farrar, een bekende
Amerikaanse actrice, die rond haar veertigste haar carrière stopzette, en haar
tweede echtgenoot, de Britse zakenman Jason Miller. Dan is er Lana’s zoon Leo,
die zijn moeder adoreert. Ook Lana’s beste vriendin Kate Crosby, een
provocatieve en theatrale actrice is aanwezig. Verder is er ook Lana’s
huishoudster Agathi en Elliot Chase, een theaterschrijver en een
gemeenschappelijke vriend van Lana en Kate. En ten slotte is er de zwijgzame
Griek Nikos, die het eiland onderhoudt wanneer de eigenaars in Londen
verblijven. Aura was een geschenk van Lana’s eerste man, Otto, die is overleden
aan een hartaanval.
Het gezelschap is door Lana uitgenodigd om het weekend door te brengen op
Aura als verzetje voor het Britse gure weer. En ook omdat er onderhuids vanalles
lijkt te broeien tussen de vrienden en dit misschien uitgepraat kan worden. Zo
kan Kate Elliot niet uitstaan, heeft Elliot dan weer moeite met Jason en vindt Jason
eigenlijk niemand van Kates vrienden aangenaam. De nodige hoeveelheid drank
doet de gemoederen ’s avonds oplaaien en plots wordt er een lijk aangetroffen. Door
de felle wind is varen onmogelijk, en het wordt al snel duidelijk dat de
moordenaar zich op het eiland bevindt. En elk van hen heeft zo zijn motieven
voor de moord.
De furie is na De stille patiënt en De nimfen het derde
boek van de in Cyprus geboren Alex Michaelides. De auteur studeerde Engelse
literatuur in Cambridge, scenarioschrijven in Los Angeles en ook nog
psychotherapie. Het mag dan ook geen verbazing wekken dat De furie
ontzettend filmisch leest. Korte hoofdstukjes duwen het tempo de hoogte in en
het boek is ook opgevat als een theatertekst. Zo valt De furie uiteen in
een proloog en een epiloog met daartussen vijf bedrijven die zijn opgebouwd uit
losse scènes. De verteller van het verhaal is Elliot Chase die zich
rechtstreeks tot de lezer richt en zijn eigen bedenkingen bij de gebeurtenissen
heeft. Al snel merk je dat Elliot geen objectieve verteller is. Zo zet hij
zichzelf makkelijk uit de wind en weet je dus dat zijn vertelsels over de moord
misschien ook met een korreltje zout te nemen zijn.
Op zich is Elliot een vlotte
verteller en de bladzijden van De furie vliegen er vrij snel door.
Jammer is dat je je niet echt kan identificeren met de verschillende
personages. Geen een van hen komt authentiek en integer over en allemaal hebben
ze geheimen voor de anderen. Michaelides vergeet bovendien om hen de nodige
diepgang mee te geven. Wat ook een beetje wringt aan De furie is dat de
vorm belangrijker lijkt dan de inhoud. Het is gedurfd om je boek op te vatten
als een theaterstuk met de klassieke theatertrucjes, maar de auteur had
misschien beter wat meer aandacht besteed aan het verhaal en zijn personages.
Nu krijg je een flauwe plot met eenzijdige personages in een fraaie doos.
Jammer.
Alex Michaelides: De furie, Cargo, Amsterdam 2024, 316 p. ISBN 9789403130392. Vertaling
van The Fury door Els Franci-Ekeler.
Distributie Standaard Uitgeverij
deze pagina printen of opslaan