Achter het
onaanzienlijke kan een wereld schuilgaan. Zo zijn er bijvoorbeeld schilders die
een rangschikking van simpele flesjes en potjes verheffen tot een samenballing
van gevoel. Lijnvoering, verfbehandeling en talent voor het poëtische kunnen
van het doodgewone iets bijzonders maken. Malachy Tallack (1980) woonde op
Shetland en woont nu in de buurt van Edinburgh. Zijn nieuwste roman, die
mooie atlantische wals, speelt zich af in de nabijheid van Shetlands
hoofdstad Lerwick. In een dunbevolkt gebied woont de 62-jarige Jack Paton. Hij
is alleen en sukkelt min of meer tevreden door een stil bestaan.
Tallack, behalve
schrijver ook muzikant en singer-songwriter, laat uit dit weinig spectaculaire
gegeven iets ontstaan dat het onbeduidende overstijgt. Maar het duurt wel even.
Wij hebben hier namelijk te maken met een geval van ‘slow fiction’. Waar
Tallack een tamelijk sober soort proza hanteert -- zo hebben de boektitel en de
hoofdstuktitels zelfs geen hoofdletters -- permitteert hij zich op het gebied
van de structuur van zijn roman meer. Er is een afwisseling van getitelde hoofdstukken,
die op de voorgeschiedenis van Jack betrekking hebben, met genummerde
hoofdstukken, waarin het gaat om Jacks wederwaardigheden in het heden.
Bovendien is de roman doorschoten met liedteksten in handschrift.
Het vergt een tijd
lekker ‘slow’ doorlezen voordat de bedoeling van een en ander duidelijk wordt.
Een straf is dat niet. Tallack slaagt erin om een waarachtig beeld van het
leven op een eenzame ‘croft’, een boerderijtje dat is omgeven door oeroude
stapelmuren, te schetsen. De liefdevolle vertaling van Jeske van der Velden
draagt ook zeker bij aan het leesgenot. Voor het grootste deel van het boek
geldt dat de lezer in afwachting is. Er zweeft een onopgelost raadsel boven
Jacks lotgevallen. Het komt voort uit het verleden, waarin zijn ouders en oudoom
een belangrijke rol spelen. In de hoofdstukken met titel kruipt het verleden
subtiel naar het heden toe.
De handgeschreven songteksten in het Engels zijn het
resultaat van Jacks passie voor countrymuziek en liedjesschrijven. Zijn
gemijmer over het troostrijke van countrymuziek, zijn suffige parttime baantje
en zijn geklus in en om de boerderij, zijn de weinige zaken die zijn persoonlijkheid
kleuren. Maar op een gegeven moment gebeuren er kalmpjes dingen die invloed gaan
uitoefenen op Jacks eenvoudige bestaan.
Malachy Tallack projecteert zijn
eigen liefde voor countryachtige muziek en zijn bezigheid als musicus slim op
zijn hoofdpersonage Jack. Onvervuldheid, heimwee, noodlot, de poëzie van het
landschap: het zit in country en folk maar ook in het leven van een bewoner van
Shetland. In dat leven spelen onontkoombaar de eenzaamheid, de ruige natuur en
de zee een rol. Een van Jacks liedjes heet ‘The Atlantic Waltz’. Het gaat over
de zee die je dwingt tot meebewegen, als in een soort wals. Een metafoor die
een brede betekenis heeft. Op You Tube is een uitvoering van het lied door de
band van Tallack te vinden.
die mooie atlantische wals is een integere roman
waarin het gevoelige iets onder de oppervlakte van de gang der dingen ligt. Wie
meebeweegt met dit proza zal het ervaren. Een feest voor de fijnproever.
Malachy Tallack: die
mooie atlantische wals, Arbeiderspers, Amsterdam 2024, 255 p. ISBN
9789029552820 Vertaling van that beautiful atlantic waltz door Jeske van der
Velden
deze pagina printen of opslaan