Poëzie

BOEKEN NR. 2, FEBRUARI 2025

Max Greyson: Dramaturgie van het loslaten

door Dirk De Geest

Max Greyson gaf zijn nieuwe dichtbundel niet toevallig de structuur mee van en klassiek drama, met vijf bedrijven, een tussenspel, een ouverture en een epiloog. Die opbouw gaf hem de mogelijkheid om diverse personages voor het voetlicht te brengen, met veel aandacht voor hun onderlinge relaties, hun verlangens en conflicten. Daarbij komt de toon van deze gedichten, die vaak dramatisch aandoet, met aansprekingen en interacties, met een uitbundige retoriek die het ook moet hebben van opeengestapelde beelden, herhalingen, betekenisvolle uitweidingen.
 
In eerste instantie worden twee geliefden ten tonele gevoerd, letterlijk onder de schijnwerper en op het podium, in aanwezigheid van het publiek. De intieme relatie is inderdaad ook een soort van publieke relatie, want de twee protagonisten voelen zich bekeken, door elkaar en door anderen, en zoeken hoe ze zich in die constellatie het best kunnen verhouden. Hun relatie is onvermijdelijk verbonden met stilering en rituelen, met herhalingen maar ook met de dynamiek van afstoten en aantrekken. De geliefden zijn bij momenten haast één, maar op andere ogenblikken lijken zij tegengestelde polen van elkaar. De gedichten ensceneren die complexe relatie, waarbij zowel de identiteit als het radicale verschil productief maar ook destructief kunnen werken. Het zijn fraaie gedichten, beeldrijk en plastisch maar tegelijk ook intens en diepgaand. In het derde bedrijf worden bijvoorbeeld scènes uit het idyllische verleden geportretteerd, met geliefden die samen reizen maar ook op die momenten subtiel met de wrijvingen worden geconfronteerd. Net die verschillen maken de relatie echter onvoorspelbaar, verrassend en telkens nieuws.  
 
Gaandeweg in de bundel wordt dat haast huiselijke tafereel doorkruist door de komst van de dochter, een pleegdochter die blijkbaar een verleden als asielvluchteling met zich meedraagt. Door die derde persoon ontstaat een volstrekt nieuwe constellatie, waarbij elke protagonist een nieuwe plaats moet vinden. De dochter brengt een andere tijd, een andere ruimte en andere ervaringen binnen, en de bruuske confrontatie daarmee dwingt ook de hoofdpersoon om zijn eigen wereldje grondig te herzien. Plots krijgen ook andere personages een rol: een naamloze vrouw (‘zij’) en de moeder. Wat in het begin een geïsoleerd duo leek, blijkt een netwerk van personen, verbonden met uiteenlopende plaatsen (van Amsterdam tot Afghanistan) en uiteenlopende ontmoetingen.  
 
Aan het eind staat opnieuw de liefdesrelatie centraal, maar ditmaal lijkt de theatrale setting plaats gemaakt te hebben voor een meer intieme sfeer, waarin de ander en het ik hun identiteit lijken te bevestigen. Hoewel, dat dit net gebeurt met behulp van poëzie maakt ook van dit slotakkoord een bij uitstek gecomponeerd en doordacht portret. Het loslaten, waarvan in de bundel doorlopend sprake is, is bijgevolg niet alleen een bewust traject om zich te blijvend te binden en te verstarren, het is ook wat gebeurt wanneer mensen gebaren en taal hanteren: het woord brengt ons dichter bij onszelf misschien, maar het is evenzeer een vervreemding van ons lichaam. Het is een drama, in alle betekenissen van dat woord. Greyson heeft hoe dan ook een monumentale bundel neergezet.  
 
Max Greyson: Dramaturgie van het loslaten, De Arbeiderspers, Amsterdam 2024, 79 p. ISBN 9789029553308. Distributie L&M Books

deze pagina printen of opslaan



ontwerp: Ann Van der Kinderen   |   programmatie: dataweb   |   © MappaLibri