Poëzie

BOEKEN NR. 4, APRIL 2025

Stefaan van den Bremt: De weg

door Dirk De Geest

De productieve dichter en vertaler Stefaan van den Bremt is blijkbaar van uitgever veranderd, want zijn jongste bundel verschijnt bij de jonge uitgeverij Otheo, die naar eigen zeggen vooral levensbeschouwelijk en religieus geïnspireerd werk wil publiceren. Ik denk dat maar weinig lezers Van den Bremt met dat project zullen associëren, ook al heeft de dichter hier en daar in zijn eerdere werk al verzen met een religieuze toets gepubliceerd. Van den Bremt staat immers vooral geboekstaafd als een bij uitstek maatschappelijk geëngageerd dichter die gaandeweg steeds meer de taal is gaan polijsten als een hedendaagse rederijker (een karakterisering die als een geuzentitel beschouwd mag worden). De persoonlijke gebeurtenissen en herinneringen worden daarbij steevast opgenomen in een algemener kader.
 
In die zin is De weg misschien toch minder verrassend dan men op het eerste gezicht zou denken. Van den Bremt gaat in de Bijbel op zoek naar verhalen en personages die mensen van de eenentwintigste eeuw nog kunnen aanspreken, inspireren of uitdagen. Zijn centrale thema is dat van ‘de weg’, de manier waarop profeten hun volk een toekomst aanwezen. Dat geloof in een betere wereld is een constante in deze bundel, een zoektocht die echter niet zonder hinderpalen verloopt. Offers en slachtoffers zijn minstens even belangrijk als helden en voorgangers.
 
De dichter begint met enkele verhalen uit het Oude Testament: Abraham, Jozef en vooral Mozes zijn ‘voorgangers’, door Jahweh/God belast met een moeilijke opdracht. Aan de ene kant wordt van hen verwacht dat zij geen vragen stellen, want de wil van God is absoluut. De enig mogelijke reactie is een radicale onderwerping en een absoluut vertrouwen. Aan de andere kant eist die God zware offers van zijn volgelingen om ze op de proef te stellen. Van den Bremt volgt doorgaans vrij nauwgezet het Bijbelverhaal tot in de verwoording toe (en kiest daarbij overwegend voor de overbekende scènes), maar hij brengt toch een aantal eigen accenten aan. Zo concentreert de dichter zich vooral op de menselijke dimensie van het verhaal. Het Opperwezen blijft vaak onderbelicht, ondanks de centrale rol ervan, en in plaats daarvan ligt de klemtoon op de innerlijke conflicten die de protagonisten overvallen. Parallel daarmee wordt de setting sterk gedramatiseerd door de centrale confrontaties te belichten en de personages te laten spreken. Het zijn strategieën die de menselijke dimensie van het religieuze verhaal naar de voorgrond brengen. De Oudtestamentische figuren worden zo symbolen van menselijke ervaringen en deels allegorische verbeeldingen van onze tijd.
 
Hetzelfde gebeurt met het Passieverhaal van Jezus Christus in de tweede en de derde afdeling van de bundel. Van den Bremt volgt de traditionele staties op de voet, maar het bekende verhaal van Jezus’ lijden en dood wordt gevarieerd door het gezichtspunt te verleggen naar de andere personages in het verhaal. Op die manier wordt ook dat lijdensverhaal gedramatiseerd, van verschillende kanten belicht, waarbij ook de lezer expliciet bij het gebeuren wordt betrokken. Hij maakt deel uit van de omstaanders maar is ook betrokken bij de tragische gebeurtenissen: het onvermogen om het wonder te begrijpen wordt zo in het verhaal geïntegreerd. De daaropvolgende reeks gaat trouwens nog een stap verder: hier worden een reeks ‘daders’ opgevoerd. Judas, maar ook de verloochenende Petrus en zelfs de haan blijken alle getekend door de gebeurtenissen, in die mate dat zij hun eigen identiteit en hun rol bij de gebeurtenissen in vraag stellen of vruchteloos minimaliseren. Het lijkt erop dat Van den Bremt schuldig-zijn intrinsiek verbindt met het menselijke bestaan, een medeverantwoordelijkheid die verpletterend aandoet.
 
De slotreeks geeft niettemin een zekere loutering en een hoopvol eindakkoord. De bekeringsverhalen van de Emmaüsgangers en de apostel Paulus roepen op tot geloof en een engagement in de wereld. Het lijkt ook een boodschap van de dichter zelf, als sluitstuk van deze toch wel bijzondere bundel. De weg staat  niet alleen apart in het oeuvre van de dichter (al is zijn waardering voor Hadewijch bekend van zijn vorige bundels), Van den Bremt combineert hier ook zijn stilistische souplesse met de verwoording van de Bijbel; de oorspronkelijke tekst wordt soms woordelijk overgenomen, maar tegelijk ritmisch zo herschikt dat de poëtische kracht veel intenser wordt. In dit opzicht is deze bundel veel meer dan een zoveelste hervertelling van een canonieke religieuze tekst. Het is voor alles een menselijke en poëtische getuigenis.
 
Stefaan van den Bremt: De weg, Otheo Books, Antwerpen 2025, 63 p. ISBN 9789085287810. Distributie New Book Collective

deze pagina printen of opslaan

Nieuwe recensies



ontwerp: Ann Van der Kinderen   |   programmatie: dataweb   |   © MappaLibri