Poëzie

BOEKEN NR. 5, MEI 2025

Elise Vos: Bolster

door Dirk De Geest

Elise Vos debuteert met Bolster bij De Zeef, een initiatief dat erop gericht is nieuwe beloftevolle geluiden een podium te geven. De kaft laat een kind zien dat een (moederlijke) wolf (of is het toch een vos?) omhelst. Het is een teder tafereel, maar door zijn allusie op Roodkapje is het ook bijzonder dubbelzinnig en bedreigend. Die dubbelheid is typerend voor veel gedichten in de bundel. Aan het einde wordt een kind dat Bolster heet de wereld ingestuurd: het is weliswaar zindelijk en getraind, maar het blijft (getuige zijn naam) intens verraderlijk. Het is ongetwijfeld ook een treffend beeld voor de bundel die de lezer op dat ogenblik wil dichtslaan.  
 
Deze gedichten zijn inderdaad bij momenten stekelachtig, maar dat komt vooral voort uit de kwetsbaarheid en de gekwetstheid van het dichterlijke ik. De personages – afwisselend een ik, een wij, een zij – zijn alle mee bepaald door hun verleden, en het lijkt erop dat dit ook hun verwachtingen en hun dromen oriënteert. Vooral de vrouwen worden monumentaal geportretteerd in deze verzen. De vrouw in de openingsreeks doet huishoudelijke taken, maar die worden verbeeld als mythische handelingen; zij cijfert zich weg voor haar man, maar tegelijk is zij zich intens bewust van haar eigen identiteit. Verderop in de bundel wordt geregeld verwezen naar godinnen en vrouwen uit Oost-Europese sprookjes: het is een manier van de dichter om haar personages uit te vergroten en ze boven de anekdotische geschiedenis te tillen.  
 
Algemeen spreekt uit de bundel een dubbel gevoel. Aan de ene kant zijn de meeste personages, en met name het lyrische ik, gekwetst. Ze gaan gebukt onder vervreemding en conflicten, en de sporen van hun tekorten zijn terug te voeren tot trauma’s. Ook de relatie tot de geliefde is allerminst problematisch. Vos brengt die gegevens terug tot een archetypische patroon door ze te ontdoen van al te persoonlijke referenties en veel in het vage te houden. Dat zal sommige lezers frustreren, maar daar staat tegenover dat de beeldspraak de horizon opent voor een meer symbolische lectuur, die oog heeft voor het samenspel van de metaforen. Die negativiteit slaat bij momenten om in angst en dreiging, het gevoel niet thuis te horen in de wereld maar ook niet bij anderen terecht te kunnen.  
Aan de andere kant blijft echter de hoop toch onaangetast. Veel in deze gedichten verwijst naar de mogelijkheid om te ontsnappen, om in de sporen te treden van legendarische vrouwen. Ook het verlangen naar een kind en de noodzaak om zich poëtisch te uiten kunnen gelezen worden als ontsnappingsroutes. Toch is ook hier een zekere vaagheid troef. Hoe die toekomst eruit moet zien, wordt hooguit gesuggereerd. En het slotgedicht, waarin Bolster tot leven komt, is ook in dat opzicht bewust dubbelzinnig. Er is weliswaar de geboorte, die nieuw leven symboliseert en een nieuw begin, maar dat gaat nodig gepaard met een bolster, een scherm om zich tegen de vijandige wereld te verdedigen.  
 
Bolster
is hoe dan ook een mooie en diep reikende bundel, al werkt de vaagheid en de onduidelijkheid van sommige beelden enige argwaan bij de lezer. Maar ook die verontrusting maakt deel uit van de literaire ervaring.  
 
Elise Vos: Bolster, De Zeef, Gent 2024, 78 p. ISBN 9789464757514

deze pagina printen of opslaan

Nieuwe recensies

BOEKEN NR. 5, MEI 2025

Alle fonteinen

Vincent Van Meenen

De elementen

Tom Van de Voorde

De vrouw in de kelder

Emy Koopman, Moniek van de Pas

Het goede kwaad

Samanta Schweblin

ReinAard

Tom Lanoye

naar overzicht

JEUGDBOEKEN NR. 5, MEI 2025

Beer

Natalia Shaloshvili

De kattengeest

Joost Oosterwijk

Drie stenen

Olivier Tallec

Ik weet niet meer hoe ik slapen moet

Bruno Zocca

Lamelos

Gideon Samson, Milja Praagman (ill.)

naar overzicht


ontwerp: Ann Van der Kinderen   |   programmatie: dataweb   |   © MappaLibri