Als je een doorsnee verhalenbundel voorgeschoteld krijgt is
doorgaans de verwachting dat er een stel coherente gebeurtenissen opgediend worden
die finaal afstevenen op een catharsis of wat dan ook waarbij je voordien geprikkelde
aandacht voldoening ervaart en terug kan keren naar de orde van dag, al dan
niet gelouterd door het gelezene. Om maar te zeggen: wat we doorgaans van een
verhaal verwachten is een feitenlogica die tegemoet komt aan onze feitenobsessie.
Beantwoordt een verhaal niet daaraan dan raak je al gauw ontredderd en leg je
het opzij. Maar dan heeft het boek vaak zijn doel gemist, want de sleutel ligt
niet altijd in de logica van wat verteld wordt, maar in wat niét verteld wordt.
Een goede raad: zet die ontreddering van je af en lees het verhaal een tweede
keer. Als je dit doet met de vertellingen uit Samanta Schweblins nieuwste
bundel, (hij is niet eens zo dik) dan gaat er wel ergens een lampje flikkeren
in je hoofd.
De
zes verhalen uit deze bundel zijn in de koker ontstaan van een Argentijnse
auteur -- Schweblin dus -- die haar tenten heeft opgeslagen in Berlijn, alwaar
zij dankzij haar eerdere publicaties een behoorlijke reputatie heeft uitgebouwd.
Het goede kwaad is een verzameling eenvoudig verlopende verhalen maar met
een allesbehalve makkelijk te kraken kern. Omdat wat de auteur feitelijk wil
vertellen ondergedompeld wordt in een stroom vloeiende gebeurtenissen die
schijnbaar op een afronding aansturen, maar dat zelden doen. Waar het Schweblin
werkelijk om te doen is zijn de menselijke tragedies, de ongelukjes groot en
klein van alledag. Niet de beschrijving daarvan, maar wel de stortvloed aan gevoelens
die ermee gepaard gaan, van vereenzaming en schuldgevoel tot hulpeloosheid en
pijn. Als de soms vreemd verlopende verhalen ten einde zijn blijven de personages
weliswaar overeind, maar loutering heeft haar intrede gemaakt, verdoken, in
dialoog met blijvende onzekerheid.
Schweblins verhalen houden het midden tussen realiteit en
fictie. Ze zijn niet autobiografisch, behalve één. Dat weten we omdat de auteur
bij wijze van handreiking zelf vertelt wat voor haar er de aanleiding toe gaf:
een overleden vriendin, een jochie dat verongelukt, een herinnering uit de
jeugdtijd, een opvallende ontmoeting. Maar méér dan een verre aanleiding zijn
die herinneringen niet, ze activeren enkel Schweblins drang om daarvan
uitgaande een mooi vertelsel, soms geschift maar soms ook in-tragisch, bijeen te
garen waarbij de reële dingen van elke dag met angstreflexen van de geest
strijden om de suprematie - en een deken van onzekerheid leggen over het geheel.
Vragen zoals ‘waar stuurt de auteur eigenlijk op aan?’ nestelen zich onderhuids
bij de lezer en brengen hem van de wijs. Tot die lezer, het verhaal herkauwend,
er (hopelijk toch) in slaagt om door de inkleding heen te breken.
Mocht wat voorafgaat voor
u die dit leest nogal verwarrend overkomen, weet dan dat verwarring inherent is
aan deze verhalenbundel, die veel onbeantwoord laat. Wat is goed, wat kwaad? Waar
situeert zich schuldbesef? Hoe omgaan met onvermogen? De personages in de deelverhalen
bewegen zich elk weliswaar in een compleet alledaagse omgeving, maar raken beklemd
in de houdgreep van een gevaar dat hen bedreigt of overkomen is. Dat kan een
ongeval zijn, ook de dood is nooit veraf; terwijl de vraag waar alles om draait
is: hoe ga ik om met deze ontregelingen? Want zoals gezegd: niet de
calamiteiten zelf staan in Schweblins verhalen centraal maar de gebrekkige communicatie
daarover, die grote gaten laat in het begrijpen, waardoor afstanden blijven
bestaan.
Merkwaardig
is wel hoe Samanta Schweblin erin slaagt om dit bijzonder gedachtegoed -- al is
het min of meer verholen -- onder te brengen in schijnbaar achteloos neergepende
verhalen maar die wel erg krachtig binnenkomen. Niet zo zeer door het spektakel
dat ze leveren als wel door de intensiteit van elk, en de meesterlijke wijze
waarop zij dit mengsel van dagelijkse waarheid en spirituele ingrediënten regisseert.
Samanta
Schweblin: Het goede kwaad, Meridiaan, Amsterdam 2025, 220 p. Vertaling van El
buen mal door Eugenie Schoolderman. ISBN 9789493305618. Distributie De Wolken
deze pagina printen of opslaan