Poëzie

BOEKEN NR. 5, MEI 2025

Tom Van de Voorde: De elementen

door Dirk De Geest

Tom Van de Voorde laat zich in zijn vijfde dichtbundel vooral van zijn autobiografische kant zien. Dat is misschien verwonderlijk voor een dichter die, zeker in zijn eerste bundels, hield van taalbouwwerken, van ondoorzichtige beelden en het vers zag als een soort van eigen, alternatieve wereld. Daarnaast was hij werkzaam als literair vertaler van vooral Amerikaanse poëzie, vaak dichters die verhalende elementen en verwijzingen naar de historische werkelijkheid in hun werk centraal stellen. Het lijkt een soort van janusopstelling, met twee visies op dichten die haast diametraal tegengesteld zijn.
 
In De elementen komen die twee gezichten van de dichter op een bijzonder geslaagde wijze samen. Aan de ene kant kiest Van de Voorde voor gedetailleerde observatie, voor precies gekozen beelden. Daardoor behouden zijn verzen hun poëtische kracht en hun suggestieve meerduidigheid. Aan de andere kant is deze poëzie opmerkelijk toegankelijk en rechtstreeks autobiografisch. De lezer maakt kennis met de moeilijke relatie met de vader, die zijn bestaan en dat van zijn zonen wil controleren tot over het graf. Die levensdagen vormen de aanleiding voor een bezinning over de voorouders en de familiegeschiedenis, een ingehouden verhaal van frustraties, dromen en niet ingeloste verwachtingen. Van de Voorde legt dat bloot zonder in emotionaliteit te vervallen door op een haast documentaire wijze beelden en scènes te registreren. Alle bombast is hier weggevallen, maar de verschraling wordt gecounterd door indringende details.
 
Die kwaliteiten worden nog intenser in de daaropvolgende reeksen waarin een relatiebreuk uit de doeken wordt gedaan. Opnieuw gaat het niet om een rechtstreekse confrontatie tussen twee partners of om een genadeloze emotionele zelfanalyse. Integendeel, Van de Voorde kiest voor een omcirkelende beweging waarbij wat gezegd wordt net een gigantisch stilzwijgen openbaart. Daardoor krijgen deze gedichten een onuitgesproken tragische en bij momenten zelfs bedreigende atmosfeer. De personages (met de jonge dochter die als het ware de conflicten en de scheiding moet ondergaan) lijken uit een antieke tragedie te komen, maar ze krijgen niet de traditionele centrale rol. Die functie wordt overgenomen door de objecten in huis en door rituele kleine gebaren en woorden. Poëzie krijgt daarbij de kracht van de suggestie, van het teveel of te weinig dat veelzeggend is. De tweede helft van de bundel laat bovendien zien dat deze persoonlijke situatie exemplarisch is, maar allerminst uniek. Andere figuren duiken op, en het maatschappelijk engagement van de dichter weerspiegelt ook nu weer zijn verlangen om de werkelijkheid naar zijn hand te zetten.  
 
Het verhaal van deze bundel kent in zekere zin een open einde, waar de toekomst opnieuw zin geeft aan het verleden en het recente heden. In een reeks kortere, haast oosters aandoende verzen toont Van de Voorde zijn lyrische kracht, met metaforen die inspiratie zoeken bij de oerelementen uit de natuur. De dichter zoekt zijn energie alsof hij van een berg afdaalt om uiteindelijk opnieuw in het dal, bij een menigte te belanden. Het zijn weliswaar doorzichtige symbolen voor zijn geestelijke zoektocht, maar ze worden hier op een uiterst indringende manier opnieuw tot leven gewekt. Die openheid werkt bij de lezer louterend, maar sentimentaliteit is ver weg. Van de Voorde heeft – men zou haast oneerbiedig zeggen, dankzij de persoonlijke problemen waaraan hij ten prooi is gevallen – een toon gevonden die van deze bundel een belangrijke gebeurtenis maakt. Is poëzie dan toch sterker dan het leven, de wereld en de mens?
 
Tom Van de Voorde: De elementen, Querido, Amsterdam 2025, 95 p. ISBN 9789025318222. Distributie L&M Books

deze pagina printen of opslaan

Nieuwe recensies

BOEKEN NR. 5, MEI 2025

Alle fonteinen

Vincent Van Meenen

De elementen

Tom Van de Voorde

De vrouw in de kelder

Emy Koopman, Moniek van de Pas

Het goede kwaad

Samanta Schweblin

ReinAard

Tom Lanoye

naar overzicht

JEUGDBOEKEN NR. 5, MEI 2025

Beer

Natalia Shaloshvili

De kattengeest

Joost Oosterwijk

Drie stenen

Olivier Tallec

Ik weet niet meer hoe ik slapen moet

Bruno Zocca

Lamelos

Gideon Samson, Milja Praagman (ill.)

naar overzicht


ontwerp: Ann Van der Kinderen   |   programmatie: dataweb   |   © MappaLibri