Misdaad

BOEKEN NR. 6, JUNI 2025

Toni Coppers: Een dodelijke biecht

door Jooris van Hulle

Heel laconiek staat het vermeld op de flap van het omslag van Een dodelijke biecht: ‘Liese Meerhout. Sterke vrouw, straffe thrillers.’ Meer heeft Toni Coppers niet nodig om zijn 21ste Liese Meerhout-thriller aan te prijzen bij de lezer. Met zijn vrouw Annick Lambert als coauteur bouwt Coppers weer eens een knappe thriller op, dit keer geconcipieerd rond een seriemoordenaar wiens redenen om te doden te maken hebben met religieuze motieven. Dat blijkt al van bij de eerste moord waarmee plaatsvervangend commissaris Masson en diens equipe geconfronteerd worden: bij het lijk van een jonge, aankomende priester worden 30 muntstukjes gevonden, een overduidelijke allusie op de dertig zilverlingen die Judas toegestopt kreeg nadat hij Jezus had verraden. Als dan enige tijd later een nieuwe moordaanslag wordt gepleegd en bij het lichaam van de vermoorde vrouw een Bijbeltekst wordt teruggevonden, worden beide zaken aan elkaar gelinkt en zal het onderzoek gaandeweg worden toegespitst op de priesterbroederschap Sint Pius X, die ‘zich verzet tegen elke vorm van modernisering binnen de kerk – niet alleen op het vlak van liturgie, maar ook op het gebied van vrouwen, of homoseksualiteit. Ze zijn bovendien al herhaaldelijk betrapt op antisemitische uitspraken.’  

Aan deze basisidee verbindt Coppers de aanzet voor zijn plot, die te maken heeft met het biechtgeheim. Centraal hierbij staat de vraag of en tot op welke hoogte een priester zijn verantwoordelijkheid kan/mag opnemen tegenover de maatschappij als hem binnen het gebeuren van de biecht wordt toevertrouwd dat een daad zal worden gesteld die regelrecht ingaat tegen iedere vorm van wettelijkheid. Meer specifiek gaat het in Een dodelijke biecht over mogelijk kindermisbruik. Met de moord op een progressieve politica die komaf wil maken met het biechtgeheim, wordt de zaak voor het Masson-onderzoeksteam steeds ingewikkelder. Mede door de inbreng van een blinde mevrouw die zich – zo vangt de roman aan -- herinnert dat in het restaurant waar Liese Meerhout de noodkreet van een jonge vrouw hoorde (‘Red mij’) toen zij er kwam dineren, een man zat wiens taalgebruik zij kon definiëren en zijn geur blijvend met zich meedraagt (de Marseille-zeep), wordt de dader in het vizier gebracht. Weer slaagt Toni Coppers erin de draden van zijn plotwendingen tot een ingenieus geheel te verstrengelen. Dat op een bepaald moment ook een beroemde advocaat die zich gespecialiseerd heeft in het verdedigen van criminelen, zijn opwachting maakt (hoe het met hem afloopt, mag hier niet worden prijsgegeven), verruimt dan weer de thematiek van Een dodelijke biecht. Voor de auteur kwam het hierop neer:
 
‘Macht zonder moraal corrumpeert. Zo simpel is het. Als je op een of andere manier macht hebt, maar geen ethiek, geen empathie om die macht goed te gebruiken, dan word je een schoft.’
 
Neventhema in de roman is de strijd die Liese Meerhout met zichzelf voert. Lezers van Toni Coppers zullen zich herinneren hoe zij voordien aan de dood ontsnapte toen ze op straat werd neergeschoten. Binnen het onderzoeksteam werkt ze nu weer low profile, alleen binnen een strak opgelegd tijdschema mag ze administratieve taken vervullen. Met haar geliefde Matthias wordt ze voor een dilemma geplaatst: hij wil haar beschermen en haar er desnoods laten kiezen samen met hem hun restaurant te runnen, zij wil koste wat het kost opnieuw als rechercheur aan de bak. Mooi hoe Matthias het verwoordt: ‘Ik heb oprecht respect voor jouw roeping en ik weet dat ik je niet kan tegenhouden om opnieuw als commissaris aan de slag te gaan. Maar ik hoef me ook niet te schamen omdat ik ook gewoon droom van een simpel en veilig leven met ons tweeën.’
 
Een dodelijke biecht laat weer eens zien hoe indringend Toni Coppers meeleeft en meedenkt met zijn personages.
 
Toni Coppers: Een dodelijke biecht, Borgeroff & Lamberigts, Antwerpen 2025, 305 p. ISBN 97894934409781 

deze pagina printen of opslaan

Nieuwe recensies

BOEKEN NR. 6, JUNI 2025

Breken is bouwen. Vijfenzeventig jaar Vijftigers

Graa Boomsma

Een mandje aarde

Yosa Buson

Geweten. Over Israël en Palestina

Maurits de Bruijn

Praat dan met mij

Yves Peirsman

Speuren in Lucebert. Een lezersvisie op diens gedichten

H.U. Jessurun d’Oliveira

naar overzicht

JEUGDBOEKEN NR. 6, JUNI 2025

Dieren spotten doe je zo!

Aline Portman

Hoe vijanden vrienden kunnen worden

Yuval Noah Harari, Ricard Zaplana Ruiz (ill.)

Mijn broer is een baas

Jenny Jägerfeld

Neem een kip

Erna Sassen, Martijn van der Linden (ill.)

Zuid

Marieke ten Berge (ill.), Eva Moraal

naar overzicht


ontwerp: Ann Van der Kinderen   |   programmatie: dataweb   |   © MappaLibri