De Britse auteur Sarah Hall groeide op in Cumbria, een regio met
een hoog gehalte aan natuurschoon zoals het Lake District en de Yorkshire
Dales. Het aan Schotland grenzende Cumbria is een steeds terugkerende locatie
in haar literaire oeuvre. De relatie tussen mens en natuur, en de dunne
scheidingslijn tussen mens en dier, zijn thema’s die gaandeweg sterker in haar
werk doorklinken. In 2013 won ze de BBC National Short Story Award met Mrs Fox, de fabel van een vrouw die
transformeert in een drachtige vos. Met haar nieuwe roman Wolf Border (De komst van de wolven) krijgt die thematiek een fictieve,
maar veel realistischere setting in het kader van recente ecologische en
politieke ontwikkelingen.
De dierkundige Rachel Caine coördineert een wolvenproject van de
Nez Perce in het Noordwesten van de Verenigde Staten. Ze krijgt het aanbod van
de graaf van Annerdale om de wolf opnieuw te introduceren op een landgoed in het
Lake District, de streek waar ze opgroeide. Intussen is Rachel al jarenlang
vervreemd van haar grillige en dominante moeder, Binny, en haar halfbroer,
Lawrence. De dood van haar bejaarde moeder (die letterlijk een stap opzij zet
om Rachel ruimte te geven) en een onverwachte zwangerschap (Rachel doet niet
aan relaties) trekken haar uiteindelijk over de streep om naar het Lake
District terug te keren.
De grote politieke invloed
van de graaf heeft de nodige vergunningen opgeleverd om wolven te introduceren
in een gigantisch omheind terrein. Rachel laat een wolvenpaar uit een
Oost-Europees opvangcentrum overkomen, dat na een quarantaineperiode kan worden
uitgezet. Ze zet een projectteam op en probeert de weerstand van actiegroepen
tegen het project het hoofd te bieden. Haar zwangerschap, de geboorte van een
zoontje en het opgroeien van het kind verloopt parallel met de quarantaine, de
vrijlating en de eerste worp van de wolven. Rachel woont in een prachtig op het
landgoed geïsoleerd huisje, krijgt een relatie met de plaatselijke veearts en
verzoent zich met haar halfbroer.
Een pastoraal verhaal gekruid
met de ongemakken van het moederschap, de ongemakkelijke relatie met de graaf
en zijn jachtopziener en het uiteenvallen van Lawrences kinderloos huwelijk ten
gevolge van zijn drugsverslaving. Lawrence kickt af en wordt steun en
toeverlaat voor Rachels drukke leven als alleenstaande werkende moeder. Het
wolvenprotest lijkt op wat anonieme mails na weg zakken tot plots de roedel van
zes wolven weet te ontsnappen en achternagezeten wordt door een politiemacht. Uiteindelijk
krijgt de roedel (tot vier gereduceerd) asiel in het pas onafhankelijk geworden
Schotland.
De
plannen om de wolven na 500 jaar opnieuw in het wild te introduceren, bestaan
in werkelijkheid. De schade die de natuur oploopt door de steeds uitbreidende
en aan ziekte gevoelige hertenkudden, zou hierdoor een halt worden toegeroepen.
De Schotse Hooglanden bieden ruimte voor drie roedels, die het evenwicht van
het ecosysteem en de biodiversiteit ten goede zouden komen. De lectuur van De komst van de wolven geeft je in een goed verhaal in ieder geval een grote hoeveelheid
achtergrondinformatie over wolven, maar onder meer Sarah Halls lyrische taal,
die haar als een van de nieuwe talenten van de Britse literatuur introduceerde,
schiet er bij in. Mogelijk speelt hier ook haar herscholing als schrijver van
kortverhalen een rol, die van haar naar eigen zeggen een beter schrijver heeft
gemaakt. Wat heet beter als een uitdeinende plot en een hoog informatiegehalte de literaire stijl, en psychologische en thematische uitdieping in de weg staan?
Amsterdam : Ambo/Anthos,
2015, 405 p. Oorspr. titel : The wolf border. ISBN 9789026331053
deze pagina printen of opslaan