Paul O’Rourke heeft een goed
draaiende tandartspraktijk op Park Avenue in het centrum van New York. Het werk
slorpt hem helemaal op, maar zijn beperkte persoonlijke leven is een puinhoop.
Van jongs af hecht hij zich met een haast dogmatisch religieuze overtuiging aan
de families van de vrouwen met wie hij een relatie heeft, wat uiteindelijk
onvermijdelijk voor een nefaste neerwaartse spiraal zorgt. Hij heeft
Iers-Katholieke roots, profileert zich als atheïst, maar zou zich haast tot het
judaïsme bekeren om een volwaardig onderdeel te zijn van de joodse familie
waarin hij getrouwd was. In de praktijk heeft Paul echter een ongemeen talent
om mensen in hun religieuze overtuiging te schofferen, al was hij de baarlijke
duivel zelf. Zijn joodse ex-vrouw werkt nog op de praktijk, wat dagelijks zijn
onvermogen om met mensen samen te leven in de verf zet. In feite is hij een
sarcastisch stuk chagrijn dat het niet kan laten om alles buiten proporties op
te blazen en op alles en iedereen in te hakken als een soort katholieke variant
van Woody Allen op speed.
Maar als een mysterieuze patiënt hem als
een ‘Ulm’ bestempelt, neemt zijn leven een radicale wending. Zijn identiteit
wordt gehackt en zijn opinies over baseball en religie gaan viraal voor een
steeds groter wordende schare volgers. Alle registers van sociale media van
website tot twitter worden uit de kast gehaald om een fictieve alter ego van
Paul in de wereld te sturen. Het drijft hem haast tot waanzin. Het feit dat de
identiteitshacker Pauls persoonlijke leven en overtuigingen haarfijn weet weer
te geven, maken dat zelfs zijn ex-vrouw hem ervan verdenkt de motor achter de
identiteitsfraude te zijn. De routineuze werkzaamheden binnen de praktijk met
vijf tandartsstoelen worden zwaar op de proef gesteld.
Deze komische roman bevat heel wat referenties naar en beschrijvingen van
mondhygiëne en behandelingen van tanden, maar die verdwijnen haast in het niets
in vergelijking met de (soms eindeloze) religieuze tirades die Weer opstaan op een christelijk
tijdstip larderen. Vanuit zijn interesse voor sekten en religies creëert
Joshua Ferris een nieuwe religie (het ‘Ulmisme’) dat vanuit het Oude Testament
gerelateerd wordt aan de Amalekieten, vijanden van het volk van Israël die
uiteindelijk uitgeroeid werden. Hiermee tracht Ferris mechanismen van
(fundamentalistisch) religieus denken bloot te leggen zonder geconfronteerd te
worden met de vooroordelen rond een bestaande godsdienst. Dat kadert binnen een
groter geheel van feiten en fictie binnen de online informatiekluwen die ons
dagelijks leven voedt en bepaalt. Bekroond met de Dylan Thomas Prize 2014.
Amsterdam : De Arbeiderspers, 2015, 343 p.
Oorspr. titel :To rise again at a decent hour. ISBN 9789029589925
deze pagina printen of opslaan