Hector Guzman staat aan het
hoofd van een groot misdaadkartel dat in bijna heel Europa actief is. Alleen
ligt Guzman al maanden in een diepe coma, het gevolg van een poging om hem uit
de weg te ruimen. Zijn medewerkers proberen zijn imperium met man en macht te
verdedigen, maar door Guzmans onbeschikbaarheid wordt er serieus gezaagd aan de
poten van zijn illegale handeltje. En ook de politie zit niet stil. Zweedse
rechercheurs komen steeds dichterbij, maar ook in de andere Europese landen
beginnen de speurders verbanden te zien. Ten slotte dreigt er ook gevaar van
binnen de rangen van Guzman zelf, want iemand neemt het erg nauw met loyauteit.
Dat blijkt wanneer Guzmans tot dan toe verborgen zoon Lothar wordt gekidnapt in
Duitsland. Tegelijkertijd verdwijnt ook de zoon van Sophie Brinkmann, Hectors
verpleegster en geliefde.
De opvolger
is na De vuurdoop het tweede boek van
een trilogie in wording. In het begin had ik moeite met de talloze – bijna
eindeloze – stroom personages die Alexander Söderberg opvoert en misschien komt
het omdat ik De opvolger niet heb
gelezen. Het boek springt voortdurend van locatie naar locatie alwaar weer een
nieuw blik personages wordt opengetrokken. Het vergt wel wat concentratie om
het overzicht te kunnen bewaren en ik voelde me de eerste honderd bladzijden
een beetje verloren. Daarna komt De
opvolger langzaam op kruissnelheid. In de laatste honderd bladzijden is het
moeilijk om het boek weg te leggen.
Söderberg
werkt in Zweden voornamelijk als scenarist. Zo verwerkte hij de boeken van
Camilla Läckberg voor het kleine scherm. Dat merk je ook aan De opvolger, het boek is heel filmisch
met korte hoofdstukken als korte scènes in een ritmische afwisseling. De actie
speelt zich af in heel Europa, van Stockholm over Kopenhagen, München en Praag
tot Malaga en Toscane. Maar net als het teveel aan personages schept het gereis
door Europa aanvankelijk vooral verwarring, want wie zit nu juist waar?
Gelukkig werkt Söderbergs filmische aanpak wel in zijn
schrijfstijl. Dialogen zijn kort en to the point en de taal is compact zonder
veel franjes. Helaas benadert de schrijver ook zo zijn personages en deze
afstandelijkheid maakt het zeer moeilijk om iets te voelen bij wat hen overkomt
of wat ze doen. De personages beklijven niet en de vele doden maken te weinig
emoties los bij de lezer. De opvolger
is een goed en degelijk boek, maar springt er niet echt uit tussen het grote
thrilleraanbod.
Amsterdam : Cargo, 2015, 400
p. Oorspr. titel : Den andre sonen. ISBN
9789023490081
deze pagina printen of opslaan