Vertaald proza

Jay MacInerney: The good life

door Kris van Zeghbroeck

Jay McInerney heeft een reputatie opgebouwd als een vernietigende portrettist van het New Yorkse stadsleven. Zijn oeuvre wordt vooral geschraagd door twee werken: het debuut Bright lights, big city (1984) en de roman De schittering valt (1992). Vooral zijn eigen sociale klasse -- de welgestelde maar spiritueel arme massa die Manhattan bevolkt, de ogen gefixeerd op de volgende sport van de sociale ladder -- moet het ontgelden. Waar De schittering valt een kroniek biedt van de late jaren '80, neemt McInerney in The good life (vert. Het goede leven) de pen weer ter hand op de vooravond van 9/11. Vele personages uit De schittering valt verschijnen opnieuw op het toneel in de snel verdwijnende schaduw van de Twin Towers. Centraal staan twee ex-yuppiekoppels, de Galloways en de McGavocks, die intussen de kaap van de 40 overschreden hebben. Corinne Galloway heeft haar carrière als effectenhandelaar laten vallen om voor de tweeling te zorgen; een beslissing die ze enigszins betreurt. Haar man Russell, literair redacteur, heeft met de mislukte overname van de uitgeverij de financiële boot gemist. Waar de Galloways boven hun stand leven, zwemmen de McGavocks in het geld. Luke heeft het gemaakt als bankier en kan zich een sabbatical year veroorloven om een boek te schrijven. Maar het glamourleven dat zijn vrouw leidt, en de manier waarop zijn 14-jarige dochter opgroeit, baren hem zorgen. En dan gaat het licht uit... McInerney heeft 9/11 meegemaakt, maar vermijdt een directe aanpak. De draad wordt pas de dag na de feiten weer opgenomen: Luke en Corinne ontmoeten elkaar in de van stof vergeven straten. Hun schuldgevoelens brengen hen ertoe om zich als vrijwilliger op te geven voor de soepkeuken nabij Ground Zero. 9/11 wordt zo een katalysator voor een buitenechtelijke relatie.

McInerney heeft lang gemengde gevoelens gehad over het schrijven van een 9/11-roman. Norman Mailer heeft hem aangeraden om minstens tien jaar afstand te nemen, maar uiteindelijk heeft McInerney de roep van zijn hart gevolgd in de overtuiging dat het zijn maatschappelijke plicht was om de gebeurtenissen te duiden. En daar wringt het schoentje. Deze roman draait al te oppervlakkig rond 9/11 om enige vorm van diepgang te bieden. Dat neemt niet weg dat McInerney nog steeds een ironische pen kan hanteren als het om de portrettering gaat van zijn stadsgenoten met meer geld dan hersenen. Toch sluipt in Het goede leven een aan schuld gerelateerde sentimentele gezwollenheid die maakt dat dit boek tekortschiet als bijtende kroniek van de eeuwwisseling. Nog vijf jaar rijping had van een goed boek iets schitterends kunnen maken.

Jay MacInerney, The good life, Bloomsbury London, 2006, 354 p., € 23,35. ISBN 0747580901

Oorspronkelijk verschenen in de Leeswolf 2006

deze pagina printen of opslaan

Nieuwe recensies



ontwerp: Ann Van der Kinderen   |   programmatie: dataweb   |   © MappaLibri