Nederlands proza

BOEKEN NR. 5, MAART 2016

Joost Vandecasteele: Jungle

door Katja Feremans

‘Het internet is I immense spijsvertering. Wij proppen het vol en hij schijt zijn stront op ons tot onze werkelijkheid een geïnfecteerde patiënt is die het niet meer lang zal maken’. Met dit bizarre doemscenario pakt Mona uit wanneer ze op een housewarmingparty kennismaakt met de verteller, een alter ego van Joost Vandecasteele.
 
Mona is ervan overtuigd dat ons dagelijks bestaan een soort simulatie is van het virtuele. Niet alleen zij neemt de fictieve evenknie van Joost Vandecasteele mee in die gedachtegang. Door zijn medewerking aan het computerspel Neo-Sparta komt hij in contact met een New Yorkse gamedesigner, die dit idee nog verder op de spits drijft: diens ultieme doel bestaat erin om de realiteit te programmeren als een game (Vandecasteele zelf is momenteel betrokken bij de ontwikkeling van een literair computerspel dat in oktober zal worden voorgesteld).
  <br /> In Jungle manifesteert de bevreemdende interactie tussen de realiteit en de virtuele wereld zich het scherpst in ‘onmogelijke huizen’. Ze zijn snel in elkaar gezet, graden zichzelf op en fungeren als achtergrond, niet als woning. Je belandt er niet toevallig in, je ‘verdwaalt’ er gericht naartoe. Betreed je die ontregelende plekken, dan word je in een hallucinant en angstaanjagend parcours meegezogen.

Enkele losse opdrachten die de verteller aanneemt nadat hij zonder uitgever is gevallen - een verwijzing naar De Bezige Bij Antwerpen die werd opgedoekt - brengen hem naar Madrid, Astana en Tokio. Ook deze plaatsen krijgen iets averechts. Wanneer hij naar het zwaar economisch getroffen Spanje reist om er zijn debuut ‘Hoe de wereld blablabla’ te promoten, wordt hij in Madrid bijvoorbeeld door een dakloze meegetroond naar een onhygiënische poel op de onderste verdieping van een parkeergarage. Allerhande verstotenen troepen er samen en de underground van de deep dark web lijkt er tot leven te komen.
 
De Kazachse hoofdstad Astana ligt erbij als een onbezielde filmset en in het dolgedraaide Tokio voelt alles onwerkelijk aan. Brussel, de thuisbasis van de verteller, is een stuk reëler. Een ultrarechts bestuur profileert er zich als de motor van vernieuwing. Er zijn plannen voor een megalomane shoppingbunker. De terreurdreiging werd er naar het hoogste niveau gebracht. Deze uit de actualiteit gegrepen bakens van herkenning geven je een beetje houvast, maar veel meer dan een illusie is dat niet. Als puntje bij paaltje komt, word je tot het abrupte einde van dit waanzinnige relaas heen en weer geslingerd tussen twee al even merkwaardige pistes. Is de verteller in een virtuele trip beland die niet meer ophoudt? Of bevindt hij zich in een nabije toekomst waarin het internet onze werkelijkheid al op een zijspoor heeft gezet en de mens de controle verliest?
 
Brussel is in Vandecasteeles vijfde roman ook het toneel van tal van absurde verzetsacties. Wie wat aan de kaak stelt, waarom en met welk doel, daar heb je het raden naar. Bij Wim Helsen in ‘Winteruur’ stelde de auteur dat hij geen bezoeker is van internet, maar een bewoner ervan. Dat hij zich er vult met rare dingen en daar in de niet-virtuele wereld als een ontdekkingsreiziger verslag wil van uitbrengen. En zo leest Jungle effectief, maar dan wel als een chaotisch en onstuimig verslag dat niet echt ergens naartoe leidt.

Amsterdam : Lebowski 2016, 255 p., ISBN 9789048826421 

deze pagina printen of opslaan

Nieuwe recensies

BOEKEN NR. 10, DECEMBER 2024

Dius

Stefan Hertmans

Kruisende lijnen

Junichiro Tanizaki

Memoires van een kip. Een Palestijnse fabel

Ishaq Musa Al-Husseini

We moeten ‘misschien’ blijven denken

Esther Jansma

Wij van de Ripetta

Thomas Lieske

naar overzicht

JEUGDBOEKEN NR. 10, DECEMBER 2024

De wens, of Het ware verhaal van Titi en Tony

Tereza Horvathova , Michaela Kukovicova (ill.)

Het is rood en rond…

Jan Jutte

Ludas en Bontje

Jan Paul Schutten, Sanne te Loo (ill.)

Wie heeft Steef opgegeten?

Susannah Lloyd, Kate Hindley (ill.)

Wij, ervoor en erna

Jenny Valentine

naar overzicht


ontwerp: Ann Van der Kinderen   |   programmatie: dataweb   |   © MappaLibri